Hader migselv
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus.. Jeg har for nyligt syntesnat jeg har været en rigtig 'bitch' imod mine venner og min bedste veninde. Og jeg hader migselv for det. Jeg bliver alt for nemt ked af det og alt for nemt utilfreds/sur og vil altid have det bedste og er super egoistisk. Jeg har også opdaget at jeg har taget efter en af mine bedste online-venner's (vi skyper hver dag) vane, med at lave sådan en høj, men dyb "orh" som også godt kunne lyde sommet suk - og har fået skæld ud af lærer og min mor for at gøre det. Er der en eller anden måde sommjeg kan reparere migselv? Eller er det bare en "live with it"?

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det fint, at du skriver herind med dine tanker. Du lyder som en pige, der er rigtig opmærksom på, hvordan andre omkring dig har det, og det er rigtig flot, at du har tænkt over, om du har gjort dine venner og bedste veninde ked af det. Jeg vil meget gerne prøve at svare på dine spørgsmål.
Du spørger, om du kan lave om på dig selv eller om du må leve med det, du er træt af for tiden. Sådan som jeg ser det, kan man godt lave om på nogle ting i sit liv, som gør en ked af det, men nogle gange kan det være svært at styre, hvordan man har det. Som teenager sker der meget med ens krop, fordi både kroppen og hjernen udvikler sig. Derfor kan nogle opleve, at deres humør svinger meget. Nogle dage har man det godt, og andre dage kan man blive meget ked af det eller sur. Der kan derfor være en periode, hvor man kan have svært ved at styre, hvordan man kommer til at være over for andre.
Du spørger også til, om du kan lave om på dig selv i forhold til den vane, du har fået, og som du har fået skæld ud over. Jeg tror bestemt, at man kan lære at slippe en vane, men der kan godt gå noget tid. Det er heller ikke sikkert, du behøver at slippe vanen, men måske i stedet kan starte med at øve dig på at gøre det mindre, når du er sammen med din mor eller i klassen med din lærer? Eller du kan tale med dem om, hvad det er, der gør dem sure, når du gør det?
Her til sidst vil jeg nævne, at man som teenager begynder at få sine egne meninger, og følelser og vaner kan lige pludselig opleves anderledes. Sådan som jeg forstår det, behøver ændringer ikke være dårlige ting, som man skal reparere på. Man kan selvfølgelig have brug for at vide, at det er okay, at man har dage, hvor man bliver hurtigere ked af det eller sur. Måske kan det hjælpe at tale med dine venner og din bedste veninde om det, du føler, og måske fortælle dem, at du faktisk er rigtig ked af, at du kommer til at blive sur og ked af det? Det kan være, de kan genkende følelsen? Det kan også være, at de slet ikke oplever dig som en 'bitch'?
Jeg håber, du kunne bruge mine svar. Hvis du oplever, at du bliver ked af det over en situation med dine venner og veninder eller din mor eller lærer, og du har brug for at fortælle det til nogen, kan du altid prøve vores chatrum. Ofte kan det hjælpe at fortælle andre om det, når man oplever at blive ked af det eller sur over - ligesom du også har gjort i det her brev.
De bedste hilsner fra Ida