Jalousi
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Denise og Julie. Jeg har et problem med jalousi. Troede egentlig jeg var kommet over det, men jeg kan mærke følelsen igen, her efter jeg er begyndt at have noget kørende med en. Han er så dejlig, og jeg går bare og er så bange for, at han finder en anden. Jeg har læst at jalousi ofte bunder i for lavt selvværd, men jeg mener jeg overhovedet ikke at jeg har! Jeg føler selv at jeg er meget værd - har nok endda tendens til engang imellem at føle mig lidt hævet over andre,
jeg er tilfreds med mit udseende og jeg synes ikke selv at jeg er kedelig at være sammen med. Jeg kender mig selv rigtig godt! Desuden har mine forældre altid været fantastiske til at give mig og min søster tro på os selv. Jeg har mange tætte venner og veninder, og der er ofte drenge som er vilde med mig, men jeg plejer aldrig at gengælde deres følelser.. Derfor er jeg nu ekstra desperat, fordi jeg ved, at det er svært for mig at forelske mig, som jeg har gjort nu.
Han starter i en ny klasse efter sommerferien og jeg tænker utrolig meget over, om han mon møder en, han kan forelske sig i. Jeg har endda siddet og søgt billeder af pigerne i hans klasse, for at se om de er kønnere end mig. Derudover tænker jeg altid over hvornår han skriver til mig, om han gør det og hvorfor han ikke gør det. Jeg overanalyserer simpelthen alt hvad han skriver. Ved I noget om hvad man kan gøre ved jalousi? For jeg ved jo at det i sidste ende ødelægger, og jeg vil så gerne komme over det.
Mht. til tidligere kærester, så var jeg også jaloux. Ikke at han ikke måtte snakke med piger overhovedet, men jeg var bare altid bange for, at han faldt for en anden end mig. Efter at skrive alt det her, får jeg det nærmest til at lyde somom jeg er sindssyg :) Håber I kan skelne.

Svar:
Hej
Det er rigtig godt du ber om hjælp og fortæller om dine følelser i stedet for at gå med dem selv. Og så vil jeg lige sige, at du slet ikke lyder sindsyg.
Det er rigtigt at jealousi kan hænge sammen med lavt selvværd, men det kan også hænge sammen med andre ting. For eksempel hvordan din fyr opfører sog over for andre piger. Jeg vil også gerne fortælle dig at lidt jealousi er helt normalt og sommetider kan det være ok og sommetider kan det føles ret ubehageligt.
Lige nu lyder det til at du føler det er blevet for meget og at det er svært for dig
Når du er kærester med en fyr er det fordi han har valgt at være sammen med dig. Der er desværre ikke nogen garantier for at det bliver ved med at være sådan. Ligesom der heller ikke er garanti for at du bliver ved med at ville være sammen med ham. Men man er alligevel nødt til at mærke efter i ens forhold om man er glade for hinanden og så nyde at være sammen, i stedet for at være bange for at det stopper. Det er en god ide at snakke om det din kæreste om det. Og så må du prøve at stole på det når han siger han gerne vil være sammen med dig. Tillid og åbenhed er vigtigt i et forhold, og det kan hjælpe at snakke om det hvis man føler sig usikker. Tillid betyder også at man skal kunne være væk fra hinanden uden at blive nervøs for hvorfor man ikke hører fra den anden hele tiden.
Du skriver, at du har et godt selvværd og er glad for dig selv. Det er en rigtig god ting. Men du skriver også, at du er bange for at pigerne i hans nye klasse er kønnere end dig. Udseende betyder ikke alt. Og selv om der er kønne piger betyder det slet ikke, at han hellere vil have dem end dig. Du skal også tænke på at selvom du synes de er kønne, betyder det ikke at han synes de er kønnere end dig.
Jeg synes det er vigtigt, at du snakker med din kæreste om dine følelser. Det er også en god ide at snakke med en veninde, dine forældre eller en anden voksen om dine følelser. Det kan hjælpe at snakke om det. Derudover må du sige til dig selv ofte, at du er meget værd og din kæreste er glad for dig. Når man bliver jealous kan man nemt komme til at tjekke sin kæreste. Eller som du har gjort tjekke om de piger han omgås er kønne. Det er farligt at gøre. Når man søger tegn på at ens kæreste er efter andre piger, kan man nemt komme til at overfortolke noget som er helt harmløst. Fx hvis du synes en pige er køn, er det som sagt ikke sikkert at han tænker sådan. Derfor bliver man mere nervøs når man gør sådan nogen ting.
Jeg håber at du kan prøve at tro mere på dig selv og at din kæreste er glad for dig!
Venlig hilsen Denise