Jalousi og utroskab
brevkassespørgsmål af
Hende der ikke er god nok
16 år
Hej cyberhus
jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i snart 7 måneder. Jeg er virkelig forelsket og jeg elsker ham så meget. Der er bare det, at de sidste par måneder har vi skændtes ret meget og jeg har været meget jaloux. Alle de skænderier er primært bygget på at jeg er jaloux over alverdens ting. Jeg er så bange for at miste ham eller at han er mig utro. I starten af vores forhold var jeg overhovedet ikke jaloux. Vi havde dengang et lang distance forhold (jylland-sjælland) og så ikke hinanden særligt tit, men stadigvæk var der ingen problemer eller jalousi. Jeg vidste godt at han havde en masse pige venner som han tit skrev med, men tænkte ikke yderligere over det. Men ud af ingenting har der bare vokset den her kæmpe jalousi inde i mig, som jeg slet ikke kan styre. Jeg begyndte meget at spørge ind til alle hans veninder og blev ked af det hver gang jeg så ham skrive med en anden pige eller bare like en andens piges profilbillede på fb. Vi aftalte derefter at vi ikke måtte sende hjerter til det modsatte køn samt at skrive vold meget med en fra det andet køn. Men så en morgen hvor jeg vågnede en del før ham og ikke kunne falde i søvn igen, så jeg hans mobil og nu hvor jeg kender hans kode tænkte jeg at jeg godt lige kunne kigge lidt i hans beskeder. Jeg så utallige beskeder med alle hans veninder hvor han sender hjerter, kalder dem søde, dejlige, perfekte osv. Derudover så jeg også at han snappede sammen med en pige han havde mødt på tinder efter vi kom sammen. Alt det knuste virkelig mit hjerte og jeg vidste ikke hvad jeg skal gøre. Jeg konfronterede ham også med det da han vågnede og det førte til mindst et skænderi hver dag i 2 uger. Jeg kan simpelthen ikke få det ud af hovedet, heller ikke nu 1,5 måned efter. I min verden er det utroskab men det er han lidt uenig i. Og nu 1,5 måned efter snapper han stadig med nogle af de piger, selvom jeg har sagt at han skulle stoppe helt, han siger at jeg bare skal stole på ham og jeg ikke skal være bange for noget, men det der gør mig endnu mere bange, er at nu er han begyndt at slukke sin mobil hver aften og aldrig have den fremme sammen med mig, altså nu holder han nærmest alting hemmeligt, selvom han egentligt burde prøve at vinde min tillid tilbage ved ikke at være så hemmelig. Det skal lige siges at tidligere i vores forhold har jeg droppet alt kontakt til minimum 5 drengevenner fordi han ville have det, men nu hvor jeg vil have at han skal droppe kontakt med sine veninder bliver han sur og siger ting som "lad mig da nu have nogle venner for fuck sake", altså han vil virkelig ikke droppe den kontakt han har med andre piger for min skyld.
Lige endnu en detalje, så har min kæreste flere gange spurgt om vi skulle have en trekant med en anden pige, mens vi har haft sex. og hver gang har han forslået de 2-3 samme piger, hvilket tilfældigvis er de samme piger han skriver mest med.
Ved ikke hvordan jeg skal holde den her jalousi ud, og hvordan bygger jeg min tillid til ham op igen? Jeg er blevet virkelig usikker på mig selv eftersom han åbenbart skal skrive til alle mulige andre piger og snakke om dem under sex. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, alt det der har knust mit hjerte og det er stadig det eneste jeg tænker på, det er endda så slemt at ca. hver anden nat drømmer jeg om en situation som dette hvor han skal være sammen med en veninde eller noget lignende. Håber virkelig i kan hjælpe mig med mine problemer omkring jalousi, utroskab eller ej, og for lidt selværd
hilsen den sårede og forvirrede pige..

Svar:
Kære dig....
Det lyder til, at du og din kæreste er i en svær periode lige nu. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt, som jeg kan.
Jeg kan godt forstå, at alle de tanker og følelser, du har omkring din kæreste og de veninder, han skriver med, fylder meget i dit hovedet. Selv i dine drømmer fylder det. Det må være udmattende, især når det har stået på i en længere periode, og selvom du har konfronteret ham med det, så har han valgt en læsning der hedder, at han lader sin mobil være slukket, så du ikke kan følge med i, hvem han skriver med. Jeg kan godt forstå, du føler dig såret og forvirret, og at dit selvværd er dalet en helt del.
Jalousi opstår, når vi er bange for at miste nogen eller noget, som vi virkelig elsker. Piger kan blive jaloux, fordi den opmærksomhed deres fyr giver andre, kun burde tilhøre hende alene. Og omvenedt kan fyrer også blive jaloux over den opmærksomhed, som pigen giver andre. Det kan også være jalousi over, at der bliver brugt for meget tid på fritidsinteresser eller familie.
Man siger også, at der ofte er en hvis sammenhæng mellem kærlighed og jalousi, fordi den netop opstår, når dem vi elsker og holder af, gør nogle ting, som vi føler kun burde tilhøre os. Det er derfor meget normalt, at du bliver jaloux over de beskeder og snaps, som din kæreste skriver og sender til andre piger.
Som jeg læser det, du skriver, så virker det til, at din kæreste har gang i lidt for mange ting på én gang, i stedet for at koncentere sig om dig, hans kæreste. Jeg kan godt forstå, du føler det som utroskab, når han gang på gang bliver ved at skrive søde ord og hjerter til andre. Dertil må jeg også sige, at det virker upassende, at han op til flere gange, har efterspurgt en trekant med andre piger midt under jeres samleje, når du har sagt fra. Det lader ikke til, at han som sådan bare lade sig stoppe af et nej. Det er rigtig flot, at du har konfronteret ham med beskederne, du læste på hans telefon. Det er ikke alle, som vil turde at gøre det. Selvom det medførte en lang række skænderier, så viste du ham, at det ikke er okay, at han skriver sådan med så mange andre piger.
I din situation vil jeg nok sige til dig, at du skal gøre op med dig selv, om det virkelig er det her, du vil? Er han den rette kæreste for dig? Du skriver, at du er virkelig forelsket i ham og du elsker ham rigtig meget, så jeg kan godt forstå, hvis tanken om ikke at skulle være sammen med ham mere, er ulidelig. Det er selvfølgelig helt op til dig selv, hvad du føler, der er det rigtig at gøre i denne situation, men udfra hvad du skriver, så lyder det til, at du har fået dit hjerte knust lidt for mange gange af din kæreste, og at han ikke rigtig er forstående overfor de ting, du siger til ham, og at han ikke tager det til sig.
Selvom det måske ikke er en tanke, du selv har tænkt, om at skulle gå fra ham, så synes jeg, du skal mærke efter inde i dig selv, hvad du føler, er det rigtige. Vil du gerne blive ved med at få dit hjertet knust og gå rundt og være jaloux døgnet rundt, eller er du nået til et punkt, hvor du ikke har lyst til at tage imod mere fra ham? Selvfølgelig kan du også prøve at rette op på jeres forhold og give det en ekstra skalle, men jeg synes desværre, at det virker som om, du allerede har brugt meget af din energi på at fortælle ham, hvordan du har det. Man kan ikke lave om på folk, og nogle vil altid være som de er. Din kæreste stopper nok ikke foreløbig med at skrive med andre, for mon ikke han så allerede havde gjort det første gang, du nævnte det overfor ham?
Jeg håber ikke, at mit svar virker for hårdt og direkte. Jeg dømmer ikke din kæreste, men jeg vil gerne have dig til at mærke efter i dig selv, hvad du gerne vil og hvad der er det rigtige for dig. Ingen skal gå rundt og få deres hjerte knust. Så heller komme videre og få det fyldt op med kærlighed i stedet for.
Hvis du har lyst til at snakke mere om det her, eller du har noget andet på hjerte, er du altid velkommen til at skrive igen, både her i brevkassen og i vores 1-1 chat. Held og lykke med det hele herfra.
Mange kærlige hilsner
Anna