Jeg har røget oregano?!
brevkassespørgsmål af
Patrick
13 år
Hej Cyberhus
I dag prøvede jeg at ryge oregano som jeg rullede sammen med noget papir jeg havde revet af et A4 papir (så det lignede lidt en joint). Da jeg røg det skete der ikke noget i starten men cirka 30 minutter efter blev jeg mega træt og fik ondt i maven og havde det skidt og havde det lidt mærkeligt. Så jeg ville spørge om der er noget farligt ved at ryge det og om at grunden til at jeg havde det sådan var fordi jeg var skæv eller sådan noget. Det er også første gang jeg har prøvet at ryge.
Grunden til jeg gjorde det var fordi at en fra min klub som er 16 år sagde at han tit ryger hash og nogengange oregano hvis han ikke har mere og at man kan blive skæv af det og han sagde at det er mega sjovt at være skæv så jeg blev nysgerrig
Jeg ville også spørge om jeg kommer til at have det sådan her i flere dage eller måneder eller om det hurtigt går over?
vh Patrick

Svar:
Hej Patrick
Så vidt jeg kan finde frem til, er det ikke farligt at ryge oregano, selvom jeg ikke vil anbefale at du begynder at ryge krydderier. Det er aldrig til at vide præcis hvordan man reagerer når man ryger noget - uanset om det er oregano, hash eller almindelige cigaretter. Effekten kan være særligt mærkbar hvis man aldrig har røget noget før, og du skal også være opmærksom på at røgen påvirker både dine lunger og din hjerne. Præcis hvordan oregano påvirker, ved jeg ikke, men eftersom det var ubehageligt for dig, så ville jeg ikke prøve igen.
Du skriver at det var en fra din klub som fortalte om det, og det er rigtigt at der er nogen unge som ryger oregano når de ikke har noget hash. Igen er det meget forskelligt hvordan det føles at være skæv (uanset om det er oregano eller hash). De fleste siger at oregano ikke har nogen effekt, men der er også andre som får det rigtig dårligt efter de har røget. Der er også andre som, ligesom dig, får en træls oplevelse med det - et såkaldt "bad trip". I den forbindelse kan hash f.eks. gøre at man føler sig paranoid, angst eller "ude af sig selv". Jeg ved ikke om oregano kan give samme virkning. Det virker til at de fleste unge som har prøvet at ryge oregano (og det er ikke særlig mange) ikke får noget ud af det.
Hvis du tilgengæld har blandet det med noget, f.eks. almindelig tobak - og du ikke er vant til at ryge, så kan nikotinen give dig både kvalme, hovedpine og andet ubehag. Du skriver ikke om det var blandet med almindelig tobak. Du skriver også at du brugte almindeligt printerpapir til at ryge, og det kan også være derfor at du oplevede ubehag. Det er ikke designet til at ryge, og det kan bl.a. være bleget med klor, som bestemt ikke er sundt at ryge. De fleste bruger rullepapir, som er et meget tyndt papir der er designet specielt til at kunne ryges.
I forhold til virkningstiden, så giver hash typisk en aktiv rus i 3-4 timer, men sløvheden, udfordringer med koncentration og indlæring kan vare i flere dage. Det har ikke været muligt for mig at finde ud af hvor længe oregano har en effekt - som sagt, så er det ikke særlig mange unge som får noget ud af det. Jeg tænker at hvis du fortsætter med at opleve ubehag i dagene efter (altså idag og i morgen), skal du kontakte din læge. Det er altid bedst at være på den sikre side når man har indtaget/røget noget der kan påvirke dit system.
Selvom det virker til at mange unge måske eksperimenterer med rusmidler, så skal du vide at langt de fleste stadig holder sig fra andet end alkohol. Hvis du er mere nysgerrig på hvad de forskellige ting gør, hvordan andre unge oplever effekten eller hvad risikoen er, så kan jeg anbefale dig at smutte ind forbi netstof.dk. Der kan du også få rådgivning af en rusmiddelekspert, som måske ved mere om effekten af oregano.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og er forsigtig med hvad du vælger at ryge fremover.
Venlig Hilsen
Signe