Kan jeg det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus.
Her i sommerferien er jeg begyndt at løbetræne og cykle mere. Jeg har tabt mig lidt, kommet i bedre form - og jeg kan mærke at jeg får det virkelig godt af at motionere. Jeg prøver også at øge min fleksibilitet ved at strække grundigt ud.
Jeg er begyndt at blive inspireret af gymnaster og dansere - her tænker jeg moderne dans, og ballet. Jeg ved det er meget krævende, men jeg vil gerne starte til noget ballet eller dans - men jeg er bange for at jeg måske er for gammel? Jeg gik til gymnastik i seks år da jeg var yngre, men ellers har jeg ikke lavet noget der ligner. Har danseskoler overhoved et begynderhold til unge, eller er alle dansere i min aldersgruppe øvede? Og kan min krop overhoved blive fleksibel nok til fx. at gå i spagat/split? Det er noget af det jeg har tænkt meget over.

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det bare fantastisk at høre om de glæder, du oplever ved at dyrke mere motion. Motion er en fantastisk ting, og det er rigtig godt at kombinere forskellige motionsformer, som du også har fået mod på. Jeg kan dog godt forstå, der melder sig noget usikkerhed ift., om det er muligt at forfølge din drøm om at begynde til noget moderne dans eller ballet.
Til det kan jeg sige, at selvfølgelig kan du det. Der findes masser af piger som dig, som får denne lyst i din alder, og som ønsker at starte på sådan et hold, og derfor findes der også disse tilbud rundt omkring i landet. Du kan evt. fortælle dine forældre om din drøm og sammen kan I sætte jer ned og søge på Google for at finde ud af, hvilke muligheder der er i dit lokalområde. Til det vil jeg sige, at det godt kan være, der ikke er nogle hold lige i nærheden af dig, og at du derfor er nødt til at bruge noget transporttid på at komme til det helt rigtige sted. Måske er der mulighed for, at dine forældre kan køre dig, eller at du kan tage offentlig transport? Men start med at sæt en søgning igang og ring evt. til din lokale motionsforening og hør, hvad de kan tilbyde, eller hvor de kan henvise dig til.
Jeg tror slet ikke, du skal være bekymret for, om du er god nok. Mange starter helt uden erfaring og god kondition, så allerede her er du hjulpet godt på vej.
Hvis du gerne vil afprøve lidt forskelligt, inden du sætter dig fast på noget, kan det være, det ville være sjovt for dig at melde dig ind i en stor Fitnesskæde som fx Fitness World. De tilbyder en masse forskellige hold, bl.a. step, Zumba osv., som har dans og bevægelse som omdrejningspunkt. Det er selvfølgelig ikke helt det samme som et rigtigt hold, men det kan være, du derigennem kan finde ud af, hvad du godt kan lide, og om du kan blive ved med at synes, det er sjovt at bevæge dig på den måde.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du endelig må holde ved den sunde interesse, du har fået. Motion er godt for krop og sind.
Kh. Matilde