MAKE-UP!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej igen! Alt går rigtig godt nu og jeg har været på en god tur til KBH med klassen. Men så er der bare lige det at jeg er begyndt med at bruge make-up. Jeg er begyndt at bruge mascara og det har jeg villet i et stykke tid. Nu er jeg endelig begyndt og det er jeg rigtig glad for. Mine to ældste store søskende har sagt til mig at det er pænt nok. Men min anden storesøster blander sig hele tiden! Hun bliver ved med at sige ting som "Det er godt nok meget du har på!" og "Det handler ikke om at være sort under øjnene?" Nu har min mor også sagt til mig at jeg er da for ung og hvorfor skal jeg nu til det?? Min mor tror også det er fordi at jeg har været i KBH. Men sagen er at jeg synes det er pænt med lidt mascara, jeg føler mig klar nok, jeg skal snart i 7. kl og alle pigerne fra klassen går med det! Min mor sagde også at vi kunne snakke om det EFTER min konfirmation!! Der er jo lang tid til! Jeg føler bare ikke rigtig min mor forstår mig og at min søster støtter mig?? Min søster var på samme alder som mig da hun begyndte og hun var lidt faktisk yngre!!!Det irretere mig virkelig meget også at min søster blander sig så meget! Dengang ville hun heller ikke synes om at der hele tiden var nogen der blandede sig? Det er bare som om jeg stadig er mors lillepige og den søde lillesøster? Det er ikke fordi at jeg vil virke ældre eller sådan noget men jag synes bare det er pænt og jeg vil gerne gøre noget ud af mig selv! Hvornår synes DU det er ok at begynde med lidt mascara?? Jeg synes at når man er 13-14 er det da ok eller hvad?? Glæder mig til at få svar! :-) Kærlig hilsen FLRO! :-)

Svar:
Hej med dig.
Dejligt at du havde en god tur til København med din klasse.
Jeg kan forstå at du gerne vil havde et råd omkring det med mascaraen.
Jeg kan godt forstå du synes det er pænt med lidt mascara, og hvis det kun er lidt kan det også se meget naturligt ud.
De fleste forældre har nogle holdninger og meninger om hvornår deres døtre må starte med at bruge makeup og jeg kan ikke fortælle dig hvad jeg synes, fordi det er så forskelligt fra voksen til voksen. Og da det er din mor der bestemmer hvad du må og ikke må, så kunne det måske være en bedre ide, at du fik at vide hvorfor hun ikke vil have at du bruger mascara nu. På den måde kunne du måske forstå hvorfor de siger nej og du kan få forklaret hvorfor du gerne vil starte. Det kunne også være, at det så ville være nemmere at snakke om og måske lave en aftale som i begge to kan leve med.
Jeg kan sagtens forstå at du gerne vil i gang nu og specielt hvis mange af de andre piger er begyndt. Men du bliver også nød til at acceptere at det er din mor og far der bestemmer og derfor bliver du nød til at tage den snak med dem igen
Jeg synes du skal prøve at snakke med din mor, uden dine søstre, da det nok vil ende i en større diskussion mellem jer alle. Jeg synes du skal fortælle hende hvorfor du synes det er pænt, måske kan i blive enige om hvor meget mascara der er iorden. Det er nemlig altid bedst at prøve at finde en fælles løsning så i begge kan være glade.
Håber du kan bruge mit råd.
MVH Camilla B