Meget tidlig udvikling
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg er en 16 årig pige som lige har afsluttet 9. Klasse!
Der har været rigtig meget, der har gået mig på, når jeg ser tilbage på 10 år med folkeskolen som jeg har gået på fra 6-16 år!
Jeg var udviklede mig altså ikke bare tidligt, men usansynlig tidligt!
Jeg fik min menstruation som 7 årig, der var efterfulgt af bumser og voksende bryster, da jeg var 6.
Det var så mærkeligt for mig, da alle de andre piger var små pinde med den klareste hud.. Lige som en 6 årig skal være!
Selv dem i 5. Klasse var ikke længere end jeg!
Mine bryster voksede sig til en f skål i omkring 3. Klasse.
Alle misforstod mig over det. Lærerne, men i den grad også de andre børn!
Jeg så meget mere kvindelig ud. Da vi var til idræt, da jeg var bare 10 år, blev jeg bedt om ikke at have løbeshorts og en top med tynde stropper På, fordi det så for "sexet" ud.
Alle de andre piger havde det samme på, og måtte godt, men jeg var en undtagelse.
mit ansigt var tydeligt mere udviklet med min krop. Det gjorde i den grad at drengene fra de højere klasser, men også fra min egen- var intereserede!
Nu skal jeg på gym, og jeg ved ikke hvorfor- men den nye start får mig til at tænke på dengang jeg startede i 0. Klasse. det er længe siden, men den følelse af utryghed og at være alene med noget som ingen andre har, den generer mig stadig, fordi jeg selv gik i gennem det

Svar:
Hej med dig
Når jeg læser dit brev, kan jeg tydeligt fornemme, at du står midt i en masse tanker og følelser, her før du starter på gymnasiet. Det er meget forstårligt, at det kan sætte gang i tidligere minder og ubehagelige forestillinger om, hvordan det bliver. Nye situationer kan være udfordrende og angstprovokerende - det kender rigtig mange til. Især er det forståeligt, når du har oplevet en hård tid i folkeskolen. Det er meget fint, at du skriver herind og spørger, hvad du skal gøre - og jeg vil dele nogle tanker med dig, som du forhåbentlig vil kunne bruge.
Du beskriver, hvordan du blev set anderledes på op gennem folkeskolen, fordi du var tidligt udviklet. Det er desværre ikke unormalt, at det kan blive misforstået og kommenteret, hvis man skiller sig ud fra mængden. Også selvom man ikke selv kan gøre for det. Det har på ingen måde været fair overfor dig, at du har haft nogle hårde år, på grund af noget, som du ikke selv har kunnet styre. Hvornår man begynder at udvikle sig er ikke noget, man selv bestemmer, og det kan være udfordrende både at være den første og den sidste i en klasse. For dig har det nok været ekstra udfordrende, fordi du startede ekstra tidligt. Men derfor er det stadig ikke okay at være efter dig. Derfor det meget forståeligt, at du synes, det var utrygt og svært i skolen. Det lyder som om, du er nervøs for, at du havner i en lignende situation, når du skal starte på gymnasiet. Du skriver, at der dukker gamle følelser op, selvom det er længe siden, du stod i en lignende situation. Vores krop er sådan indrettet, at den husker utrolig godt. Så det er ikke unormalt, at den kan huske, hvordan det var sidst du følte dig alene. Du skriver, at du gik alene med din tidlige udvikling, og dermed forstår jeg det som om, du ikke har haft nogen at snakke med om dine tanker og følelser om. Hvis det er tilfældet, så kan det nemt sidde godt fast indeni dig, fordi du ikke har fået sat ord på det overfor andre. Det kan nemlig være et vigtigt skridt i forhold til at få bearbejdet det hele. Det er noget, som godt kan sidde indeni i lang tid, og ind imellem dukke op - som f.eks. nu.
For at få den bedst mulige start på gymnasiet, kan du overveje om du skal finde en og snakke med om dine tanker. Dermed kan du muligvis undgå at det kommer til at fylde meget for dig i gymnasiet. Det kan være, du også kan få nogle gode råd og tanker med på vejen. Du er også velkommen til at få læsset af eller talt med en rådgiver på vores chat, hvis du gerne vil være anonym. Hvis du nu føler, at tankerne og følelserne fylder for meget og gør dig meget ked af det, så kan du overveje, om du skal snakke med en psykokog/terapeut og på den måde få snakket det godt igennem. Her vil du også kunne få gode råd og værktøjer til at håndtere det hele.
Jeg håber, at du har fået lidt mere mod på det hele. Husk på, at gymnasiet sandsynligvis ikke vil være det samme som folkeskolen - det er både andre rammer og andre folk. Så der er gode chance for, at det kan blive en meget bedre oplevelse for dig. Jeg krydser i hvert fald fingre.
Mai