Min kæreste var utro med min bedste veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hey cyberhus
lad mig gøre det her så kort så muligt...
min kæreste var mig utro de min bedste veninde, mig og min eks kæreste havde været sammen i 7 måneder hvilket jeg syntes var rigtig lang tid i vores alder, vi havde det rigtig godt troede jeg og tænkte bare vi skulle være sammen foreviget. Da jeg endag havde min bedste veninde med hjemme, lad os kalde hende for C. Ja som sagt havde jeg hende med hjemme hun gik på toilettet og jeg gjorde det som jeg altid gør og som hun også gør ved mig tager hendes telefon. Jeg kiggede lidt igennem hendes billeder og så den her video hvor hun åbentbart har filmet hende og min daværende kæreste Malte. I videoen kysser/snaver de. Den snakker også om hvor meget de elsker hinanden, C spørger Malte om han ikke snart skulle slå op med mig og han svarer jo men han ville ikke gøre mig ked af det. Jeg når ikke se mere af videoen før C kommer ind og går i stå, (tror ikke det var meningen jeg skulle se det). Jeg flipper helt ud og råber og skriger af hende og ber hende om at skride. Da hun er gået sidder jeg på mit gulv opløst i gråd. Ca en time efter løber jeg hjem til Malte der er rimelig langt og det regner helt vildt, men jeg banker på og hans mor lukker op. Hun kan se jeg er helt vildt ked af det og spørger self om jeg er okay og om hvad der er sket, jeg spørger om Malte er hjemme og hun svarer at det er han. Jeg løber op på hans værelse uden at banke på, jeg flår bare døren op og begynder at råbe af ham og skriger hvad fanden han har gang i, han bliver self ked af at jeg haf opdaget det på den måde og begynder at lyve lidt og siger aT han ikke har gjort det, og der bliver jeg virkelig ked af det hvorfor skulle han lyve om det. Jeg åbener døren og råber at vi er færdige, hans mor hører det og hun trøster mig hun har åbentbart hørt det hele. Næste dag jeg kommer i skole står de og kysser IGEN som om det slet ikke har rørt ham, jeg går hen til min anden bedste veninde (vi havde en tre kløver sammen) og hun spørger self hvorfor Malte kysser med C jeg svarer han havde været utro og han løj om det, hun går hen til dem og begynder at råbe af dem begge to og skriger hvordan C kunne være det bekendt over for mig, og giver malte en lussing. Siden den dsg er det bare gået op af bakke, har i måske et råd til hvordan jeg kan komme over ham og ikke være så ked at det hele tiden
mvh en meget ked af det Freja

Svar:
Hej Freja
Jeg forstår godt, at du er rigtig ked af det lige nu. Du føler både at din eks kæreste og veninde er gået bag din ryg og det kan de på ingen måde være bekendt. Forståeligt nok er det hårdt for dig, så jeg vil hjælpe dig, så godt jeg kan, så du igen kan få det godt og være glad.
Først og fremmest tror jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogle om, hvordan du har det. Du kan derfor hjælpe dig selv til at få snakket med nogle om, hvordan du har det. Det kan være du har en rigtig god veninde uden for skolen, eller at du snakker rigtig godt med din mor eller en anden fra familien. De fleste personer vil gerne hjælpe, så jeg tror ikke du skal være bange for at henvende dig til dine nærmeste. Hvis du har lyst eller brug for at skrive med en anonym, kan du også henvende dig i den anonyme chatrådgivning her på hjemmesiden. Det kan være svært lige at få åbnet op nogle gange, så hvis du synes det er nemmere, kan det også hjælpe dig at skrive et brev om hvordan du har det. Det kan være du skriver til din mor, som du gerne vil snakke med, men det kan også sagtens være et brev som kun du skal se. Det kan nogle gange være rart at skrive følelserne ned, så det hele ikke rumsterer i hovedet. Da du måske er ked af det for tiden kan du overveje om det ikke ville være rart at åbne op over for din mor og fortælle hvordan du har det. Hende ser du højst sandsynligt hver dag, så hun vil nok rigtig gerne være der for dig, hvis du fortæller, hvad der er sket. En lærer eller andet familiemedlem er også en mulighed.
Et af de andre råd jeg vil give dig, er at tænke dig om en ekstra gang, hvis du får lyst til at tale grimt om din veninde og eks kæreste. Når man er vred og ked af det, tænker man ikke særlig fornuftigt og man kan nemt komme til at gøre noget, som man senere vil fortryde. Det kan virke fristende at fortælle alle hvordan det hele er sket, men det vil du højst sandsynligt fortryde senere. På den anden side vil du nok i stedet være glad for og stolt af dig selv, hvis du holder igen med bandeordene. Du skriver også, at din veninde har givet din eks kæreste en lussing og råbt af dem. Din veninde gør det, som du skriver, nok fordi hun støtter dig og synes de har opført sig uretfærdigt. Jeg tænker at der hurtig kan blive skabt meget frustration og en hård stemning på den måde. Det er jo faktisk ikke noget som nogen får det bedre af, for jeg tænker at de begge godt ved at de har opført sig uretfærdigt over for dig. Du kan ikke styre hvordan andre opfører sig, men du kan sørge for selv at holde en god tone og ikke henvende dig på en sådan måde, og på den måde være en som man gerne vil ligne.
Derudover kan det også være en ide for dig at holde dig til at snakke ud om det med et par enkelte veninder. Måske skal det endda være nogle som du ikke går i klasse med. På den måde undgår du, at hele klassen bliver involveret i situationen. Rygter kan desværre ofte gå hurtigt. Så hvis du selv sørger for ikke at tale højt og åbent til klassen om det, undgår du at flere personer kan minde dig om bruddet, så du i længere tid bliver fastholdt i at være trist. Det kan sagtens være de andre fra klassen kun vil hjælpe, men jeg tror for din egen skyld, at det er rart at holde det adskilt. Hvis I på sigt ender med at snakke sammen igen vil det også gøre det nemmere, hvis alle andre ikke er helt inde i detaljerne. Så selvom det lyder til at du møder både din veninde og eks kæreste i skolen, kan det måske være rart at sørge for at du ikke hele tiden kan se dem. Det kan måske også være rart for dig at have nogle andre at bruge tiden med i frikvarterene, så du distraherer dig selv og ikke hele tiden mindes om dem. Lige for tiden kan du måske sørge for at engagere dig lidt ekstra i dine andre venner, så du virkelig har opmærksomheden her og fokuserer på dem.
Til sidst vil jeg foreslå, at du overfor din eks kæreste og veninde foreslår, at I forsøger at få snakket ud om det, der er sket. Det kan være de også har det dårligt med situationen og har noget de vil sige til dig. Det kan måske også hjælpe dig med at komme videre.
Husk samtidig, at du nok skal blive glad igen, men at det kræver lidt tid - så det gælder om at være lidt tålmodig også. Så først og fremmest husk de dejlige mennesker du har omkring dig og brug dem til at snakke med.
De bedste hilsner Maria