Mine bryster vokser ikke mere?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14. Jeg føler ikke mine bryster vokser mere, og de er næsten mindre end en håndfuld? Og de er heller ikke runde? Er det normalt?

Svar:
Hej med dig,
Du kan være helt rolig - dine bryster stopper først med at vokse når du er cirka 19 år. Du behøver altså ikke bekymre dig om, at de tager sig en "pause" fra at vokse. Det skal nok komme igen. Det kan sommetider også være svært at se at brysterne faktisk vokser, da man jo ser på dem hver dag, så måske de stadig vokser en lille smule, men bare i langsomt tempo.
Efter du er omkring de 19 og dine bryster stopper med at vokse, kan de dog stadig godt både vokse og blive mindre. Hvis du taber dig, bliver dine bryster også mindre, da bryster består af fedt. Omvendt vil du formegentlig få større bryster, hvis du tog på i vægt, ligesom du også ville få fx bredere hofter, lår mv.
Du spørger også, hvorfor dine bryster ikke er runde. Også det er meget normalt. Kvinders bryster ser meget forskellige ud. Nogle sidder tæt, andre sidder langt fra hinanden, nogle er rundt, andre er spidse - alt er helt normalt. Når dine bryster er i gang med at udvikle sig, kan det dog sagtens være at dine bryster er blevet mere runde i det. Et råd er at tænke på, hvordan ens mors bryster ser ud. Typisk arver man udseendet, og det kan give en idé om størrelse og udseende, når brysterne engang er færdigudviklede.
Mange hilsner
Christina.