mit idol ryger
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har kendt den her pige lige fra jeg var 5 år og hun har altid været min forbillede . nu er hun 16 og der er nogle der har set hende ryge men hun siger selv hun ikke ryger.
Jeg kan ikke se hende i øjnene og tænker på det dag og nat. Jeg kalder hende min store søster og jeg er hendes lillesøster hvad gør jeg

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at finde ud af, at ens idol og forbillede gør noget, som man ikke bryder sig om. Det lyder til, at hende pigen er en du har set op til længe og er en, som du er meget tæt med og føler dig tryg ved og at det derfor fylder meget for dig og påvirker dig rigtig meget. Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved hvad du skal gøre. Jeg vil give dig nogle af mine tanker omkring det herunder:
For det første vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig sejt, at du ikke bare blindt accepterer, at hun ryger selvom du ikke bryder dig om det. Man kan nemt komme til at acceptere andres adfærd og endda synes det er fedt, hvis man ser meget op til dem. Derfor synes jeg det er rigtig flot og sejt, at du siger fra overfor at hun ryger.
For det andet tænker jeg om det var noget du kunne snakke med hende om? Det lyder til, at du har rigtig svært ved at få det ud af hovedet og at det påvirker dig rigtig meget. Jeg tror tit at det er sådan, at tanker kan få lov at fylde så meget, at man slet ikke kan undgå dem. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god ide at snakke med hende om det, så du kan få tankerne ud af hovedet. Måske hun kan snakke med dig om hvorfor hun har røget eller om hun overhovedet har det. Det kan virke rigtig lettende at få de ting, der fylder sagt højt, så man bedre kan overskue dem og få dem bearbejdet.
Jeg tror hun ville synes det var fedt, hvis du turde at snakke med hende om det. I lyder til at være rigtig tætte og derfor tror jeg at hun vil værdsætte at du snakker med hende om dine tanker.Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle sige det til hende, særligt når hun betyder noget for dig, men jeg er sikker på at du kan klare det. Du har vist et stort mod ved at skrive herind og ved at være kritisk overfor hendes rygning, selvom hun er dit idol og derfor er jeg også overbevist om at du har det mod, der skal til for at snakke med hende.
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med en anden om det inden du snakker med hende, så kunne du evt. snakke med en god veninde. Måske har hun stået i en lignende situation og kan give dig et godt råd med på vejen? Eller du kunne bruge gruppechatten her på cyberhus. Der kan man snakke med andre unge om de ting, der fylder hos en. Det kan måske være rart at høre hvad andre unge tænker om det man står i?
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Med venlig hilsen Astrid