Når man er kæreste med ham som alle kan lide
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus :)
Jeg kom sammen med min fantatiske og dejlige kæreste i starten af oktober i år. På en koloni på Bornholm fandt jeg ud af, at han faktisk havde været forelsket i mig i 2 hele år!
Jeg snakkede med ham om det, og hvorfor han aldrig sagde noget til mig, for det undrede mig helt vildt at han kunne holde på det så længe :o Efter kolonien begyndte vi at skrive sammen hver eneste dag, og jeg kom stille og roligt tættere på ham. Jeg har altid været vild med ham, men dengang var det ikke på kæresteplan. Han er bare så dejlig at være sammen med. Han er rimelig genert og tilbageholdende, men når man lærer ham at kende, så er han faktisk rimelig udadvendt. Der er mange piger der deler min mening om ham, og det kan sagtens mærkes. Men nu er det jo mig der er kæreste med ham. 2 af mine veninder holder meget af ham, og det lægger de ikke skjul på. Den ene hopper op på ryggen af ham og (i mine øjne) flirter en smule med ham, og den anden snakker bare rigtig meget med ham. Men min kærestes drengegruppe, og min pigevenindegruppe er i løbet af det sidste år (cirka) begyndt alle at være venner og veninder på kryds og tværs, så vi er egentlig én stor vennegruppe - hvilket er super fedt. Men jeg har det bare lidt stramt over at se de to af mine veninder være så "ops" på min kæreste, også selvom de jo sikkert selv bare ser ham som en drengeven. Jeg ved ikke om det er forkert af mig at blive irriteret og jaloux på, at de har det tætte forhold til ham, som de har. Jeg hader at skulle være sur eller irritabel på pigerne, specielt hvis det egentlig er meget normalt at et kærestepars venner og veninder er så opmærksomme på hinanden. Er det mig der er galt på den? :( Håber virkelig du forstår mit spørgsmål og undren, og  vil rådgive mig, så jeg ikke går og er jaloux for ingen verdens nytte :-/
Vh. Hende med den vellidte kæreste

Svar:
Kære dig
Hvor er det skønt at du har fået en kæreste, det lyder som om, at I er rigtig glade for hinanden, og det er jo fantastisk. Men jeg tænker også, at det er helt naturligt, at der kan følge nogle andre ting med glæden, og jeg kan høre at det her med de andre piger fylder for dig.
Det lyder som om, at det var en rigtig god koloni I havde på Bornholm. Det virker som om, at I begge har været vilde med hinanden gennem en længere periode, og hvor er det dejligt at I så er blevet kærester nu, og har fået fortalt, hvordan I har det med hinanden. Du skriver også, at dine veninder også synes, at din kæreste er rigtig sød, og at det nogle gange kan være svært for dig at håndtere. Det kan jeg faktisk virkelig godt forstå, og jeg tænker, at det er meget naturligt at man ikke har lyst til at der er andre, der skal komme for tæt på ham, eller snakke alt for meget med ham. Du skriver, at du ikke helt ved, om det er forkert af dig, at blive irriteret og lidt jaloux over at dine to gode veninder er så tætte med din kæreste. Jeg tror, at langt de fleste mennesker har prøvet at være jaloux i perioder af deres liv. Jeg tænker derfor slet ikke at det er forkert, men at det er en følelse som let kan opstå, måske især når man lige har fået en kæreste og det hele stadig er nyt. Så du skal ikke føle, at du er helt gal på den, og det er dig der er noget i vejen med, men derimod tænker jeg, at du kan prøve at se, om du kan lave om på den måde, som du ser på, at din kæreste og gode veninder også er venner.
Jeg tænker, at det der kan ligge bag, at man nogle gange bliver jaloux, kan være at man bliver lidt usikker på sig selv, og måske på om det virkelig er en selv, som ens kæreste er forelsket i, når der er mange andre muligheder. Men på det du skriver, synes jeg virkelig det lyder som om, at din kæreste er glad for dig, da du fx skriver, at han fortalte, at han faktisk havde været hemmeligt forelsket i dig i to år. Så jeg tænker, at det vil være en stor hjælp for dig, hvis du kunne prøve at overbevise dig selv om, at det er dig og kun dig han er vild med og ikke de andre piger. Måske kan det hjælpe dig, at snakke med din kæreste om, at du faktisk synes det er lidt svært at han er så tæt med dine veninder. Han vil sikkert kunne bekræfte dig i, at det er dig han er helt vild med.
Når man er i en situation som din, tror jeg også nogle gange det er en god ide at prøve at tænke over hvilke fordele fremfor ulemper, der er ved at din kæreste er meget vellidt. Jeg tænker nemlig, at det faktisk er rigtig positivt at dine gode veninder godt kan lide ham. Prøv og tænk hvis de synes han var irritrende? Det ville faktisk være værre, så kunne det være at du måske slet ikke havde lyst til at vise ham frem. Så jeg tænker, at du måske endda skal tage det som et kompliment, at dine veninder også synes han er en sød fyr, det viser, at de synes, at du har god smag.
Noget du også kan prøve at overveje, er hvordan dit forhold er til hans venner, eller bare dine drenge venner i det hele taget. Jeg forestiller mig også, at der måske er nogle som du er rigtig tætte med og kan snakke om alt muligt med, selvom du ikke ligger spor i det, udover at I er gode venner. Måske kan det hjælpe dig til at blive bevidst om, at det også bare er sådan et forhold som din kæreste har til dine veninder og omvendt.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar og at jalousien vil slippe dig mere og mere, så du i fulde drag kan nyde at bruge tid med både veninder og kæreste.
Mange hilsner
Annika