Pige problemer..!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Det her har jeg tænkt på i lang tid..
Jeg har et problem, som jeg ikke kan klare mere, det handler om veninder.. Fortæller starten.
Det startede i fjerde klasse. Jeg havde en bedsteveninde, hun begynde ligepluselig at være ond mod mig. Så jeg begyndte at finde noge nye venner, det var ret nemt. 2 piger, som var bedsteveninder, også blev vi 3 bedsteveninder, det år var rigtig sjovt, fordi jeg havde fundet noget jeg kunne lide at være sammen med.
Så startede vi i femte klasse, den ene pige begyndte at være irreterende, altså et af min bedsteveninde, det var virkelig træls! Min mor lovede så at  jeg skulle flyttede skole i femte. Jeg skulle vente et halvt år på det, dagen kom. Men alligevel skulle jeg så ikke flytte skole, blev mega sur...
nu går jeg i 6. klasse, det er et maridt! jeg havde endelig haft det rart 2 måneder med mine 2 veninder. Indtil der startede en ny pige i klassen, blev mega glad, troede jeg ville få en bedsteveninde men... Hun gik ind i min gruppe, altså mig og mine to bedsteveninder, hun virkede ret sød, indtil hun blev mega irreterende! Hun prøvede at holde mig udenfor, og hun vil kun være sammen med min ene bedsteveninde, hun snakker aldrig til mig. Og hvis jeg snakker med min 2 bedsteveninder og hende, skal jeg selvfølgelig ignores, jeg keder mig hele tiden når jeg er sammen med dem, kan jo ikke sige noget, de ignore mig jo! Jeg har prøvet at få nye venner men, jeg er virkelig dårlig til det, jeg kan heller ikke sige at jeg ikke kan lide pigen fordi så siger min veninde altid "Men vi kan jo ikke sige hun skal fucke af vel?" også gøre mine veninder intet. Det værste er selvfølgelig at jeg ikke kan fortælle min problemer med dem, det skal jo altid ignore mig..

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, at det er hårdt for dig at gå i skole for tiden, pga. de problemer du har med dine veninder. Ingen fortjener at blive ignoreret eller holdt udenfor, heller ikke dig. Jeg synes, at det er godt, at du skriver ind, og jeg vil prøve at skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation herunder.
Jeg tror, at der er mange andre piger på din alder, som kender det med, at der nogle gange er problemer med ens veninder. Piger kan nogle gange komme til at danne små grupper, hvor man det ene øjeblik bare har det rigtig godt sammen og kan dele ens følelser og tanker, og det næste øjeblik kan der opstå uenigheder, eller nogle kan finde på at lukke andre ude. Det kan føles rigtig hårdt, at være den der bliver holdt udenfor eller ignoreret, som du skriver at du har oplevet, og jeg forstår godt at det må være rigtig ubehageligt for dig.
Du skriver, at den ene af dine bedste veninder begyndte at være irriterende i 5. klasse, og at din mor havde lovet dig at du skulle flytte skole, men at det alligevel ikke blev til noget. Jeg kommer til at tænke på, hvad det var ved den her pige, som du pludselig synes var irriterende? Nogle gange kan man se sig sur på andre mennesker, og derfor hele tiden komme til at se på dem med negative øjne, selvom de måske ikke gør noget forkert. På den måde kan man komme ind i en ond cirkel, som kan blive svær at ændre, fordi man selv må gøre noget aktivt for at bryde den. Det kunne fx være at sige, det irriterer mig eller gør mig ked af det, når du gør sådan, eller siger sådan. Det kræver mod, på den måde at sige hvordan man egentligt har det, men det kan være rigtig hjælpsomt, at fortælle andre mennesker hvad der foregår oppe i ens eget hoved, og på den måde dele tanker. Jeg tænker, at det kan være vigtigt, fordi du selv står i en situation, hvor du selv føler, at du bliver holdt udenfor og ignoreret, og du ved at det er rigtig svært at have det sådan. Hvis du fortæller pigerne, hvordan du virkelig har det, kan det være at de vil få øjnene op for hvordan du mon føler og tænker. Hvis det er meget svært, kunne det måske være en mulighed bare at snakke med den af pigerne som du er mest tæt med.
Derudover tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at snakke med din klasselærer om situationen, fordi at dig og pigerne bruger meget tid sammen i skolen, og det påvirker hvordan du har det. Din klasselærer kan fx tage op på klassen, hvordan man er sammen med sine klassekammerater på bedst mulige måde, på trods af at I alle er forskellige. Der skal være plads til alle, og det er ikke okay, at der er nogle som dig, som føler sig holdt udenfor. Derudover kunne din klasselærer fx bestemme hvem der arbejder sammen i timerne, hvis han/hun ikke gør det i forvejen, da det vil kunne hjælpe med at bryde nogle faste mønstre for hvem I hver især arbejder sammen med, og hvordan I ellers naturligt er opdelt i små grupper. Måske kunne det hjælpe med at åbne op for nye relationer til nogle af de andre i klassen, som kunne føre til at du kunne blive veninder med nogle andre piger. De andre i klassen behøves selvfølgelig ikke få noget at vide om, at du har snakket med læreren, da det er en snak under fire øjne.
Du skriver, at du har prøvet at få nye venner, men at det er svært for dig. Jeg kommer til at tænke på, at du faktisk allerede en gang har vist at du godt kan få nye venner, dengang i 4. klasse hvor du ret nemt blev bedste veninder med to nye piger. Det viser, at det godt kan lade sig gøre for dig, og jeg tænker derfor, at du bare skal blive ved med at prøve. Jeg forstår godt, at det er svært, da det kræver noget af dig, men når først det er lykkes, er det helt sikkert det hele værd. Nogle gange kan det være nemmere at skrive til nogle man ikke har snakket så meget med, end at snakke med dem ansigt til ansigt til at starte med. Så måske du kunne skrive til en af de andre piger i klassen og spørge, om hun har lyst til at lave noget sammen en dag efter skole? Jeg er sikker på, at der er en masse nye mulige venskaber derude, som bare venter på dig. Ellers tænker jeg også på, om du mon går til noget i din fritid, fx en sport eller andet? Det kan nogle gange være rart at være sammen med nogle andre end dem man ses med i skolen, og på den måde have venner flere forskellige steder.
Hvis du har lyst, tænker jeg også at det måske kunne være en god ide for dig, at tale med fx din mor eller far om det, eller en anden person som du er tryg ved. Det er altid en god ide at tale om de ting, der fylder for en, med nogle som man har tæt på sig, og som kender en godt. Hvis du har lyst, skal du vide, at du også altid er velkommen til at skrive herind igen, enten her i brevkassen eller i vores 1-1 chat, hvor der altid sidder rådgivere klar til at lytte og komme med råd. Du kommer ind i chatten ved at trykke her.
Jeg forstår godt, at det påvirker dig meget når du har problemer med de piger, som ellers var dine aller bedste veninder. Men jeg tror på, at det på et tidspunkt nok skal blive bedre for dig igen. Nogle gange kan det hjælpe at se på det hele i et lidt større perspektiv - selvom det er svært. Livet vil altid byde på udfordringer og op og nedture, men det kan engang imellem hjælpe at have et positivt og åbent sind, og en tro på at det hele nok skal gå. Det kan hjælpe en til at være positiv overfor andre, ligesom man gerne vil have de skal være positive overfor en selv. Hvis man selv starter, kan det være det smitter af på de mennesker man er sammen med, så de bliver bedre til at behandle andre godt. Jeg sender god energi din vej, og håber at din situation snart bliver bedre.
Bedste hilsner fra
Annika