Pincet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey brevkasse, kan i/du hjælpe mig med at finde en pincet med SKÆV ende, altså¨så den er skæv der hvor man plukker, og helst ikke alt for dyr... :)
Andet spørgsmål, hvad kan man som 14 årig lave af arbejde? Er rimelig bange for hunde, så ellers tak, skal passe børn men kender ikke særlig mange så det bliver ikke tit, lektiehjælp stinker jeg til så heller ikke det, slå græs og passe planter og sådan kan jeg heller ikke, ride heste koster penge, okay, seriøst?! What to do, har brug for penge, og gider ikke tjene penge hjemme...

Svar:
Hej med dig.
Det er fint, du skriver herind med dine spørgsmål, som jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej med. Jeg har delt mit svar op i to ud fra de to spørgsmål, som du stiller:
1.
Det kan godt være lidt en jungle at finde præcis den pincet, som fungerer for en. Jeg ved, at mange piger går i Matas, hvor de har et rimelig stort udvalg af pincette til forskellig pris. Du kan spørge damerne i Matas om råd til, hvilken pincet du skal vælge. Hvis du gerne vil prøve dig lidt frem, inden du køber en pincet, kan du måske høre dine veninder eller din mor, om du må prøve deres pincet. Hvis en af deres er god og fungerer for dig, kan det være, du skal købe den samme som dem.
2.
Det er helt forståeligt, at du gerne vil tjene dine egne penge. Det er også rigtig godt, at du har lyst til at finde dig et sjovt job. Det er desværre sådan, at mange jobsteder stiller krav om, at man skal være fyldt 15, før de vil ansætte en. Derfor kan man godt føle, at man som 14-årig ikke kan få noget super fedt job og må nøjes med mindre spændende job, indtil man bliver et år ældre. Til gengæld er der flere, der gerne vil ansætte en, når man har arbejdet et andet sted før og altså har prøvet at tjene sine egne penge. Så selvom det kan være lidt surt at have job, hvor man slår græs eller passer børn, kan det i mange tilfælde være det, der gør, at man lettere kan få sig et ønskejob, når man fylder 15.
Selvom man ikke føler, der er så mange muligheder som 14-årig, er der alligevel nogen stykker. Jeg tænker, du kan kigge på, om der mangler avisbude i din hjemby, om der er en gård, som har brug for jordbærplukkere, om der er nogen, der har brug for en rengøringsdame eller andet. Hvis det kan være svært at finde nogen, kan du prøve at skrive et opslag om, at du ønsker et arbejde og gerne vil kontaktes, hvis nogen mener at kunne bruge dig. Mange unge gør det, at de hænger deres opslag op på opslagstavlerne i supermarkederne. Det kan i hvert fald være en måde at gøre det på. Her kan du måske også skrive, at du også er interesseret i at passe børn, hvis nogen mangler en barnepige.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart finder dig et sjovt arbejde.
Vh. Matilde