Skal jeg fortælle nogen om det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
For en uges tid siden gik min kæreste og jeg fra hinanden, efter 9 måneder sammen. Vi var begyndt at glide fra hinanden den sidste måneds tid, og blev enige om at vi ikke skulle fortsætte. Det har været super svært, og jeg har slet ikke lyst til at se andre piger. Jeg var så i byen i går, meget beruset, hvor jeg snakkede rigtig meget med en af mine veninder. Hen på natten tog vi en taxa hjem sammen, og uden det var planlagt sov vi hos hende. Til morgen (stadig ikke ædru) vågnede vi og begyndte at putte, uden at kysse, men vi lå tæt og nussede hinanden. Det blev ikke til mere, da vi stoppede fordi det var dumt og respektløs. Jeg har aftalt med hende at holde det fuldstændig hemmeligt, men er det nu den rigtige beslutning? Der kommer intet godt ud af at folk finder ud af det, og vi har aftalt at det ikke må ske igen. Jeg sidder med følelsen af at jeg har været utro, selvom jeg ikke er sammen med min ekskæreste længere.. Føler det er respektløst overfor hende, som jeg slet ikke har givet slip på, men fortjener hun at vide det? Jeg, som det sikkert fremgår, fortryder mine handlinger super meget og har det elendigt med mig selv, da jeg havde aftalt med mig selv at jeg ville holde mig fra piger i mindst en måneds tid, mest af respekt for min ekskæreste men også fordi jeg ikke har lysten til at se andre. Spørgsmålet er, om det skal forblive en hemmelighed eller om jeg skal sige det til nogen? Og hvis ja, hvem? Vi puttede og nussede som sagt, uden at kysse, så er det så slemt igen? Har det som om jeg er et stort fjols, der bare skal ud og score piger nu, hvilket jeg slet ikke opfatter mig selv som. Der er også det element, at man jo aldrig ved om jeg finder sammen med min eks igen, og i så fald bør jeg så fortælle det?
Hilsen meget fortvivlet dreng

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt at du skriver herind, når du går rundt og er i tvivl om, hvorvidt du skal fortælle det til nogle andre, at du har puttet med din veninde eller ej.
Først og fremmest er det altid hårdt at gå fra sin kæreste, uanset hvor meget man er gledet fra hinanden. Jeg tænker, at du gik til fest og drak dig fuld og sov med en anden pige, fordi du havde et behov for det efter jeres brud. Når man har været i et forhold er man vant til tæthed og intimitet, og det mangler man straks igen, når man ikke er sammen med nogle. Jeg tror, at dette er grunden til at din veninde og dig puttede sammen - for at mærke hinandens nærvær. Selvom du ser på det som utroskab, så var du single på det tidspunkt, du gjorde det - og derfor helt i orden.
Det er helt normalt at reagere som du gør, efter at have slået op med en kæreste: Man kan nu ikke længere få den tætte kropskontakt, og søger det derfor andre steder. Jeg synes derfor, at du kan slippe den dårlige samvittighed du render rundt med, ved at acceptere det der skete og så kom videre. Da I hverken kyssede eller havde sex, ser jeg det ikke som noget, at din ekskæreste behøver at vide. Tag det som en god oplevelse dig og din veninde deler sammen. Det kan være fint at lave en regel om, ikke at se piger i en måneds tid, men hvis man nu finder en sød pige inden den måned er gået, hvorfor så have dårlig samvittighed?
For det andet kan jeg godt forstå, at det kan være svært at slippe den dårlige samvittighed og holde det hemmeligt. Du skriver, at du stadig ikke er ovre din ekskæreste, og derfor føler at det er respektløst over for hende. Det er klart, at når der ikke er gået længere tid siden I slog op, at det kan være svært at styre følelserne, så man kommer til at gøre nogle ting, der føles som utroskab uden at være det. Hvis du slet ikke kan tænke på andet og brændende ønsker at fortælle en person om, at du har sovet med din veninde, så synes jeg, at du kan fortælle det til enten en rigtig god ven eller en voksen, som du føler dig tryg ved og som du ved, kan holde på en hemmelighed. Det kan helt sikkert hjælpe på din samvittighed, at få historien fortalt til andre. Du spørger, om din eks bør vide noget, hvis I engang begynder at komme sammen igen. Det synes jeg ikke er nødvendigt. Man behøver ikke at skulle lave et regnskab overfor hinanden, hvem man har været sammen med og ikke sammen med i den tid, man ikke har været sammen. Så længe du ikke er kærester med hende, så er det helt okay at være sammen med andre piger. Hun har også lov til at være sammen med andre fyrer, uden at du skal vide det. Dette har ikke betydning for jer som et par, hvis I skulle finde sammen igen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og snart slipper den dårlige samvittighed, så du ikke hele tiden skal gå og tænke over byturen.
Venlig hilsen Mette