So crazy in love, but is he?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kærlighed er en virkelig ubehagelig ting en gang imellem. Den kan give en masse dejlige følelser, der får en til at hoppe og danse rundt som en åndsvag tosse, så er der de følelser, hvor man bare har lyst til at ligge i sengen hele dagen og høre deprimerende musik. Ja, kærlighed er et mysterium, der ikke kan løses. Det er uforklarligt, men mange har teorier, men bare ikke de rigtige. Hvis man møder en dreng, og med det samme får ukontrolleret følelser for ham, betyder det så man er forelsket? Hvis han nusser en på armen og forsøger at kysse en, betyder det så at han er forelsket eller bare har en stor lyst? Hvis man sover sammen, ser film sammen, er vågen til langt ud på natten sammen, griner sammen, fjoller sammen, ja endda har sex, betyder det så at man har noget i dette forholdsvist hurtige forhold? Hvis man nu mødte hinanden fredag, sagde farvel lørdag, sagde hej igen søndag, farvel igen mandag, og så sluttede det der, fordi det var tid til skole igen, betyder det så at det er forbi? Også selvom det var ham der ansøgte mig på facebook, da han tog hjem lørdag? Hvis man selv prøver så hårdt at holde kontakte ved at snappe ham, skrive til ham, spørge om man skal Skype, betyder det så at man er for ivrig? Og hvis han slet ikke starter noget, hverken en snap-samtalen, en normal samtale, eller ringer op på Skype, betyder det så at han er fuldstændig ligeglad, eller at han ikke rigtig ved hvad han skal skrive eller sige? Hvis man hele dagen tænker på ham, om man skal skrive igen eller andet, og bare ikke kan få ham ud af hovedet, og hver gang han har svaret på noget man selv sendte, bliver man helt opkørt, betyder det så at man er sindssyg forelsket? Ukontrolleret følelser? Skal man skrive en lang besked til ham om hvad man føler? Skal man sige sandheden til ham, lade ham vide hvorfor han hele tiden ser mit navn på hans skærm, tage det skridt jeg aldrig har turde tage før? Eller er det for tidligt? Når jeg skriver, snapper eller andet til ham, svarer han lige med det samme, og når vi Skyper virker han en smule interesseret og er sjov, men hvorfor prøver han ikke at starte en samtale? Kan han virkelig ikke lide mig? Var jeg bare et one night stand i hans øjne? Da han tog afsted lørdag eftermiddag, kyssede han mig, da han kom igen søndag aften, kyssede han mig, og da han tog hjem dagen efter kyssede han mig også, hvem gør det hvis det ikke skal føre til noget? Han kyssede mig også utallige gange, da vi var sammen. Skal jeg holde op med at skrive til ham, og lade alt det jeg håber vil ske, dø hen? Jeg har engang prøvet det samme, hvor ingen af os gjorde noget, fordi vi ventede på den anden gjorde noget, og ja, så skete der jo intet. Skal jeg bare blive ved med at skrive til ham, og bare håbe at han en dag prøver at kontakte mig først? Er det mon en drengeting? Ikke at skrive, måske er det bare ham, måske kan han bedre lige at have personen lige foran ham, i stedet for at skrive. Men han ved da, at vi har svært ved at se hinanden, fordi vi bor så langt væk, så han burde da i det mindste prøve. Burde jeg overhoved bekymre mig så meget? Jeg tænker over det hele tiden, og vil bare gerne have et svar. Når vi er sammen, hvilket vi kun har været i ca. 3 dage, føler jeg mig elsket, jeg har det behageligt i hans selvskab, vi har det sjovt sammen. Men hvorfor kan jeg ikke føle den kemi vi havde den weekend, nu når vi ikke er sammen, men langt fra hinanden? Er han bare en anderledes person, når man møder ham, og helt fraværende, når vi ikke er? Jeg er bare så forvirret, og bange for at ødelægge noget, som faktisk kunne være det bedste som ville ske i mit liv. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære du.
Det lyder som om du allerede har gjort dig rigtig mange gode tanker om hvad kærlighed er, hvad kærlighed kan gøre ved det enkelte menneske og hvilket mysterium kærligheden også kan være. Som du skriver, kan kærlighed være en af de største og bedste følelser, som et menneske kan opleve. Oftest kommer forelskelse forud for kærlighed og hvad der er hvad, kan være svært at definere. Hvis man alligevel skal prøve, vil jeg sige at forelskelse er den altoverskyggende følelse, som gør den person der rammes til verdens lykkeligste i den periode forelskelsen varer. Ofte vil forelskelse betyde at man svæver på en lyserød sky og har konstante sommerfugle i maven. Når og hvis forelskelsen istedet erstattes af kærlighed, bliver tilstanden oftest mere rolig og de forelskede bliver "mere sig selv igen".
Jeg synes dit brev her til Cyberhus er med til at understrege, at kærlighed og forelskelse er et mysterium. For du har rigtig mange gode spørgsmål og overvejelser om, hvad der er bedst for dig at gøre, nu hvor du har fundet en fyr, som du virker til at være blevet rigtig glad for. Da kærlighed og forelskelse er noget diffust noget, kan det være svært for mig at svare præcist på, hvad der vil være bedst for dig at gøre i de forskellige situationer - men jeg vil svare dig så godt jeg kan:
Det er svært for mig at svare på, om du er forelsket, hvis du får ukontrollerede følelser for en fyr med det samme du møder ham. Det kommer meget an på, hvordan de ukontrollerede følelser føles, så måske kan du prøve at mærke efter om du har sommerfugle i maven, når du tænker på ham? Du skriver, at du tænker på ham hele dagen og og ikke kan få ham ud af dit hoved. Samtidig fortæller du, at I sover sammen, ser film, er vågen til langt ud på natten, griner og fjoller og har sex med hinanden, så synes jeg det lyder som om I har det skønt sammen og at du er ved at blive forelsket. Om han er forelsket i dig, når han nusser dig og forsøger at kysse dig, er svært for mig at svare på - men jeg synes godt det kan lyde som om, at der også er en forelskelse på vej fra hans side.
Derfor er det også helt forståeligt, hvis du ikke helt ved hvordan du skal forholde dig til det hele. Hvis man er på vej til at blive forelsket, vil der mange gange opstå de overvejelser, som du gør dig lige nu. Mange vil gøre sig rigtig mange tanker om, hvad der er rigtigt og forkert at gøre - nok mest fordi man bare gerne vil gøre et pokkers godt indtryk. Derfor er det helt naturligt at du stiller mig (og dig selv) spørgsmålene om, om jeres forhold sluttede, da han tog hjem den mandag, om du er for ivrig og om han er ligeglad, når han ikke kontakter dig på samme måde, som du kontakter ham. Men desværre kan jeg ikke give dig de svar du søger, fordi jeg ikke er ham fyren du fortæller om. Istedet kan jeg fortælle dig, at det lyder som om det hele er meget nyt. Derfor tænker jeg ikke, at hans manglende forsøg på at kontakte dig er ens betydende med at han ikke er interesseret i dig. Tværtimod lyder det til, at han også godt kan lide dig, når han nusser og kysser dig når I er sammen.
Jeg synes heller ikke, at du virker for ivrig i din kontakt ham, for han har jo vist at han godt kan lide dig. Så længe du gerne vil og det føles naturligt, at kontakte ham over snap-chat, telefon eller Skype, så synes jeg du skal gøre det. Hvis du ikke hører fra ham, kan det selvfølgelig godt virke lidt grænseoverskridende for ham - men det lyder nu til at han svarer dig. Når han ikke starter jeres samtaler, så tror jeg det kan handle om, at det hele er gået lidt stærkt (måske skal han lige vænne sig til det hele). Samtidig kan det også handle om, at han ikke helt ved, hvad han skal skrive til dig. Måske er han slet ikke vant til at snakke med en pige på den måde?
Du fortæller også, at du har prøvet noget lignende, hvor ingen af jer gjorde noget og at det resulterede i, at der ikke skete noget. Der synes jeg du har svaret på, at det er rigtig fint at du tør kontakte ham, selvom det måske er dig der skriver først. Så længe han svarer dig eller giver udtryk for at han også godt kan lide dig, så synes jeg ikke, at du skal tænke så meget over, om det er ham eller dig der starter samtalen. Det kan sagtens være en "drengeting", men det kan også være fordi det hele er nyt for ham eller fordi han ikke ved hvordan han skal gøre.
Til sidst vil jeg sige, at det er helt naturligt med dine mange tanker og at du er bange for at det ikke skal blive til noget mellem jer. Det kan nemt være angsten for, at det skal slutte mellem jer der gør, at du tænker så meget over det, som du gør. Jeg synes du skal tage udgangspunkt i, at du har fundet ud af, at du godt kan lide fyren og rose dig selv for, at du har mod til at kontakte ham. Egentlig tror jeg bare du skal fortsætte, som du gør nu - så skal tiden nok vise dig mere om, hvad han tænker om det hele.
Jeg håber du kan bruge mit svar - de bedste hilsner Signe.