Spørgsmål vedr. p-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har fået p-piller af min læge, og jeg har lige lidt spørgsmål omkring dem, da jeg aldrig har taget dem før. Jeg kunne selvfølgelig have spurgt min læge om det, men er først kommet til at tænke over det, efter jeg fik pillerne. Min læge sagde, at det anbefales at begynde på pillerne på første blødningsdag i sin menstruationscyklus, så man er fuldt beskyttet fra dag et. Jeg har læst mig frem til på andre hjemmesider, at hvis man begynder på en af de andre blødningsdage, vil man ikke være fuldt beskyttet den følgende uge. Mit spørgsmål går på, om man SKAL begynde på pillerne, mens man har sin menstruation, eller må man gerne begynde lige den dag, man har lyst (hvor det så også gælder, at man ikke er fuldt beskyttet mod graviditet en uge frem)? Jeg vil gerne have pillerne, for at regulere min menstruation, og ikke som præventionsmiddel (det er selvfølgelig en ekstra bonus, men jeg er stadig jomfru, så det er ikke aktuelt for mig endnu), og jeg skal noget her om lidt, hvor jeg helst vil undgå at have menstruation. Jeg kan ikke vide med sikkerhed, hvornår min menstruation vil komme næste gang, så jeg vil allerhelst være på den sikre side. Det kan jeg bare ikke, hvis jeg først må begynde på pillerne, så snart jeg bløder igen. Håber der er nogle der kan hjælpe mig!!

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå din tvivl, der er nemlig mange ”regler”, som man skal følge for at p-pillerne virker efter hensigten. Det kan være ret svært at forstå den vedlagte seddel med beskrivelser om pillerne og derfor er det vigtigt, at man får en grundig forklaring om pillerne og deres virkning, når man starter med at tage dem. Enten af sin læge eller på apoteket (de plejer at være søde til at forklare en masse, når de udleverer pillerne).
Jeg er desværre hverken læge, farmaceut eller sundhedsplejerske, og har derfor ikke en videnskabelig baggrund for at give dig svar på spørgsmålet om udsættelsen af din mensturation.
Jeg har dog læst mig frem til, at man godt kan starte på p-piller, selvom det ikke er på første menstruationsdag. Det vil dog betyde, at du IKKE er omgående beskyttet OG for piger med normal menstruationscyklus, kan det ske, at de får en blødning, mens de tager p-piller - altså inden den 7 dages p-pillepause. Det kan derfor give rod i blødningerne og dermed kan du ikke være sikker på, at du ikke får din menstruation.
Ud fra det du har skrevet, forstår jeg, at pillerne i første omgang skal bruges til at udskyde din menstruation ved en bestemt lejlighed, og derfor er den løsning nok ikke den bedste for dig lige nu og her.
Der findes dog en anden slags pille – Et gestagenpræparat (fx orgametril), som man kan tage, hvis man ønsker at udsætte sin menstruation.
En idé kunne være, at benytte gestagenpræparatet i den her omgang, og så starte med p-pillerne på din næste førsteblødningsdag – så har du mulighed for at regulere din menstruation fremover.
Hvis du synes, at gestagenpræparatet er en bedre løsning for dig, skal du tale med din læge, da man skal have recept for at få medicinen udleveret.
Uanset hvad, synes jeg, at du skal prøve at ringe til din læge, og forklare hvordan situationen er, så vil han/hun helt sikkert kunne råde dig til den bedste løsning.
Jeg håber, at det hjalp dig en smule på vej
Simone