Søster dilemma
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en 14-årig pige, der har en 10-årig søster.
Her på det seneste er jeg endelig begyndt at finde ud af, hvad for noget tøj jeg kan lide, hvem jeg er osv.
Men så har jeg jo en klam søster i røven hele tiden!
Hun efteraber min tøjstil - er gået fra pink og blomster til grå og sort, ligesom mig.
Låner blade på biblioteket (vi unge), hvor der jo bl.a. står ting om det at blive teenager og sex osv.
OG HUN LÆSER DET KUN FORDI JEG GØR!!
Hun nægter nu at læse Olivia og ønsker sig Vi  Unge!!
også når vi skal steder hen, vil hun ikke hvis jeg ikke lige har lyst.
JEG FUCKING HADER AT HUN EFTERABER MIT LIV!!!!
mine forældre siger, at jeg burde være glad for, at hun ser op til mig, men det synes jeg fandme er svært.
hvad skal jeg gøre for at få hende til at stoppe!!!????
tak på forhånd og undskyld det hårde sprog.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt se hvorfor du føler at det en gang imellem kan være frustrerende når man ikke kan få lov til at få lidt plads uanset om det drejer sig om en lillesøster eller en forælder osv. Vi vil fra naturens side altid være omringet af mindst en person som vi føler ikke kan forstå os eller som vi ikke kan forstå.
Din lillesøster er som de fleste småsøskende igang med at finde sig selv. Ligesom du selv skriver, at du er nået til det punkt hvor du er blevet klar over med dig selv hvem du egentlig er, dvs. hvad du kan lide og hvad du slet ikke kan foredrage. Din lillesøster er igang med at finde ud af hvad hun vil og fordi hun ikke ved hvor hun skal starte bliver de ofte meget inspireret af nogle der allerede er nået til det punkt hvor de ved hvem de er.
De begynder at se op til den person som oftest er ældre end dem selv og det kan være alle fra en storesøster, en kusine eller veninde. I dit tilfælde, kan de virke som en trussel eller indblanding i ens private liv og interesser. Du føler ikke længere at du kan gør og vælge de ting som du vil uden at der er en anden der kigger dig over skulderen. Det kan virke irriterende og grænseoverskridende for nogle.
Du kan vælge at se det som en positiv ting at du er hendes rollemodel eller du kan vælge at se det som en negativ ting. Uanset hvad du vælger, er det vigtigste at du starter med at tage en snak med din lillesøster. Hvis du føler at hun går dig på nerverne så fortæl hende hvad du synes om at hun gør og vælger alting sådan som du vil og gør det. Og at du synes det kan være irriterende fordi du godt vil have lidt plads for dig selv hvor du kan være dig selv uden indblanding fra andre udefrakommende. Måske vil hun forstå og det og trække sig ligså stille tilbage. Du er nødt til at give det lidt tid og ikke presse hende da hun som sagt ser dig som en rollemodel og det kan måske virke hårdt at få vide at det er irriterende.
Jeg håber i finder ud af det med hinanden. Og nu må du ikke glemme de andre fordele ved at være den ældste.
Venlig hilsen
Lima