Tiltrukket af lærer, men er ikke single
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Heej Cyberhus!
Jeg er 15 år og har en dejlig kæreste som jeg elsker højt! (Han er også 15)
Men der er en lærer på min skole som jeg har fantasier om. Når jeg er alene med ham eller skal have hjælp til noget i timerne, så tænker jeg på ham og vil gerne rører hans hånd og sådan.. altså jeg prøver jo ikke på noget, for jeg er ikke forelsket i ham.. jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan her.. det er lidt mærkeligt og lidt forvirrende når jeg jo har kæreste på.
Men som sagt, når jeg er alene med ham eller lign. så tænker jeg også nogle gange på, at han kysser mig eller begynder at røre ved mig og sådan..
Jeg synes det er utrolig klamt når en på min alder har en kæreste eller bare været sammen med en på hans alder (Han er midt i 40'erne..)
Det er altså utrolig forvirrende og forstår ikke hvorfor jeg har det sådan her.
Jeg tænker ikke på ham når jeg kommer hjem og som sagt så er jeg jo heller ikke forelsket i ham - Overhovedet!
Hvad tror I det kan skyldes? Jeg har altid faldet for fyrer som er ældre end mig og min kæreste er min første kæreste.
Hilsen en lidt forvirret pige :)

Svar:
Hejsa "Lidt forvirrede pige".
Jeg synes, det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Jeg tror, mange piger i din alder - med og uden kærester - på et tidspunkt oplever at blive tiltrukket af en, der er noget ældre end dem selv. Det kan være meget forvirrende at opleve, fordi man egentlig ikke vil noget med personen, men bare kan mærke, at ens krop reagerer, når personen er i nærheden af en.
For det første synes jeg, det er vigtigt, at du ikke går og har dårlig samvittighed over det, du oplever. Selvom man har en kæreste, vil man indimellem opleve, at andre drenge, fyre og mænd er spændende, og man kan nemt komme til at føle sig fysisk tiltrukket af andre, selvom man er forelsket i sin kæreste. Man er ikke selv herre over, hvem man kommer til at fantasere om og hvorfor. Grunden til, det sker, er, at kroppen i teenageårene er fyldt med en masse hormoner, som flyver rundt i kroppen som sommerfugle. Hormonerne er med til at udvikle en fra at være pige til at blive kvinde, og det betyder bl.a., at man begynder at føle sig tiltrukket af mænd i alle aldre. At du oplever en tiltrækning til din lærer er altså en helt naturlig, fysisk reaktion, som hverken betyder, at du ikke er glad nok for din kæreste eller ikke er tiltrukket af ham, men som bare er et signal om, at du udvikler dig normalt og begynder at blive mere voksen.
Det er fint, at du kun tænker på ham og drømmer om at lave noget med ham, når han er i nærheden af dig. At du ikke tænker på ham i fritiden er nemlig netop et tegn på, at du ikke er forelsket i ham og altså ikke skal føle dig skyldig over dine fornemmelser i kroppen. Jeg kan høre på dig, at du er rigtig glad for din kæreste, og det er skønt at høre. Måske vil det kunne hjælpe dig at tvinge dig selv til at tænke på, hvor dejligt din kæreste kysser, hvor sødt hans smil er, hvor dejligt det er, når han krammer dig osv., når din lærer er i nærheden. På den måde kan det være, du kan slippe for tankerne om din lærer eller i det mindste skrue lidt ned for dem.
Jeg vil også gerne huske dig på, at en tiltrækning både kan vare mange år, men også rigtig kort tid. At du lige nu føler dig tiltrukket af din lærer betyder ikke nødvendigvis, at du føler det samme i næste uge. Vores kroppe er sådan indrettet, at vi kan skifte interesse fra dag til dag, men også fastholde interessen over længere tid, hvis det er noget specielt, som du fx oplever med din kæreste. Der er stor forskel på, den tiltrækning, du føler til din kæreste, og den, du føler til din lærer. Ift. din kæreste er der tale om kærlighedsfølelser, mens der ift. din lærer blot er tale om en fysisk reaktion, som vi fx også mærker, når vi bliver glade, bange osv.
Hvis du har mod på det, kan du måske prøve at tale med dine veninder om det, du oplever. Som jeg skrev i starten, vil mange piger på et tidspunkt i deres liv opleve en tiltrækning som den, du oplever, så måske kan nogen af dine veninder nikke genkendende til det og snakke med dig om det. Du skal også vide, at du er velkommen i chatten på Cyberhus, hvis du fortsat er forvirret over dine kropsfornemmelser eller bare har brug for en snak med en rådgiver.
Jeg håber, at mit svar kan fjerne en smule af din forvirring :-)
Kh. Matilde