At turde synge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus!
Nu er jeg ikke sikker på, om mit 'spørgsmål' er under den rigtige kategori, men jeg håber nu I vil hjælpe alligevel.
Jeg er en pige på 14, der rigtig godt kan lide at synge. Jeg gør det næsten hver dag ..men kun alene. Når jeg er sammen med andre,
og de enten synger eller vil have mig til at synge, så kan jeg simpelthen ikke. Mit hjerte begynder at banke og ..ej, men jeg er bare så
bange for at blive dømt. Hvad nu hvis jeg synger forfærdeligt? Jeg kender nemlig to andre piger, de er mine god veninder og de
synger fantastisk! Så har jeg nok også dummet mig lidt, for har sagt at jeg godt kan lide at synge og så har de sikkert høje
forventninger til mig, hvis nu en dag jeg synger foran dem! Hvad skal jeg gøre? Jeg har ikke specielt meget selvtillid i det hele taget,
så hvis de siger jeg er dårlig ..:( Men hvordan kan jeg komme mig over det og turde synge foran andre og være stolt over det, selvom
jeg måske lyder som en ko?
Kram Silke

Svar:
Hej Silke.
Dit spørgsmål er landet det helt rigtige sted og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig så godt jeg kan. Jeg kan godt forstå at du synes det er skønt at synge. Det er dejligt, at der er noget, som du nyder så meget. Derfor tænker jeg også, at det må være hårdt for dig at have lyst til at synge med og foran andre, men ikke at turde gøre det. Sådan som jeg forstår dit brev er at det, som gør dig mest nervøs er, at du ikke helt ved om du synger godt. Det kan jeg godt forstå, fordi man tit lyder anderledes inde i hovedet mens man hyggesynger for sig selv, end man gør når man skal synge højt foran andre. Jeg kan ikke fortælle dig hvordan du synger, men jeg har nogle ideer, som du måske kan bruge til at komme videre med sanglysten.
Det første jeg tænker er, at det kunne være en god ide at optage dig selv, mens du synger. Det kan være lidt grænseoverskridende at stå for sig selv og synge højt ned i mobilen og så synes man måske det er svært at give slip, på samme måde som når man synger med på musik. Det du kan gøre er at finde musikken til mange af dine yndlingssange på nettet ved at skrive "instrumental" efter sangtitlen. Hvis du feks søger Sia-Chandelier-instrumental, så ville du kunne synge med på den sang uden Sia's stemme på. Musikken gør det lidt nemmere at give sig hen.
Jeg tænker også på om du måske har mulighed for at komme med i skolekoret, hvis I har sådan en? Måske går du i en fritidsklub, hvor der er et band? Det kan være en god start at være korpige i et band, for så synger du foran andre uden at det er dig, som er midtpunktet. Det kunne også være en ide at høre om du må gå til sang efter skole. Der findes mange musikskoler som tilbyder sangtimer, og ellers er der også sanglærere som man kan tage hjem til og få undervisning af. En sanglærer kan bla hjælpe dig med din kropsholdning, vejrtrækning og med at spænde dine mavemuskler på den rigtige måde. Man tør tit meget mere, når man ved at man har nogle teknikker, som man kan støtte sig til.
Jeg håber at det er nogle ideer, som du kan bruge og at du finder modet til at synge foran andre.
Til sidst synes jeg også det er vigtigt at fokusere på hvad formålet er med at synge. For hvis det gør dig glad at synge, synes jeg ikke det behøver handle om hvor godt du synger. Det er klart at hvis du ønsker at leve af at synge er det vigtigt at du synger godt. Men tænk på hvor mange mennesker der spiller fodbold uden at være særligt gode til det. De gør det fordi det gør dem glade...fordi de synes det er fedt og det giver en masse positiv energi at gøre det man holder af. Sådan tænker jeg også sangen kan være for dig. Lige meget om du synger super godt eller ej.
Så hvis det gør dig glad at synge skal du bare give den gas, og synge alt hvad du kan.
Held og lykke,
Hilsen Joy