Underlige følelser
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej.
Jeg er begyndt at snakke med min ekskæreste igen. Han er en a de få jeg har lyst til at være sammen med. Han er dejlig og sådan. Jeg lidder a nogle psykiske lidelser og har mine op og ned turer. Han er en a de få der faktisk kan klare mig på mit bedste og værste. Han kan klare at jeg går så langt ned at mange ikke kan være sammen med mig. Jeg har en forsvarsmekanisme som går på at jeg trækker mig eller skubber folk væk når de kommer for tæt på mig personligt. Jeg har en frygt for at miste mine nærmeste og det er derfor jeg heller vil skubbe dem væk før de kommer fortæt på da det gør mere ondt at miste dem jo længer de kommer ind. Men jeg får den her underlige følelse om at jeg har lyst tul at kysse ham når jeg ser ham. Han er den eneste jeg nogensinde har villet være i fysisk kontakt med. Jeg hader alt fysisk kontakt. Mine forældre stoppede med at kramme mig da jeg ramte pubateten fordi jeg ik brød mig om kontakten. Men mit problem er at jeg får den følelese a at ville kysse ham og min mave slår nogle flips når jeg er sammen med ham. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre. Jeg ved ik hvad det hele betyder. Men jeg er bare så glad for at han er tilbage i mit liv og jeg har ikke lyst til at miste ham da jeg har valgt at lade ham komme tilbage ind i mit liv. Jeg er bange. Og ved ik hvad det hele betyder.
Hilsen SC

Svar:
Hej SC.
Jeg kan forstå, at du er bange for at lukke din ekskæreste ind i dit liv, fordi du er bange for at miste ham igen. Det er noget, mange oplever og det kan være svært at lukke op for nogen, fordi man er bange for at blive såret. Ofte kan man være så bange for at lukke nogle ind, at man også lukker af for noget, man i sidste ende bliver gladere af at have i sit liv.
Du skriver, at du har svært ved fysisk kontakt med andre mennesker. Jeg vil understrege, at det er rigtig dejligt, at du oplever en lyst til at ville være fysisk sammen med en anden person og kysse med din ekskæreste. Det kan være svært at finde ud af, hvad det betyder, men oftest når man oplever sådan nogle følelser, hænger de sammen med en forelskelse. Forelskelse føles nemlig som om ens mave slår nogle flips som en blanding af glæde og nervøsitet. Når forelskelse er gengældt, er det noget af det dejligste og det får en til at føle sig elsket og værdsat.
Det er selvfølgelig svært, hvis man er bange for at miste forelskelsen og personen igen. Mit råd vil være at kaste dig ud i det og selvom det kan være svært at stole så meget på, at et andet menneske ikke vil såre en, er det ofte det værd. En god ide kan være at tale med din ekskæreste om din frygt og forklare ham, at du er bange for at lukke ham ind, fordi du ikke vil miste ham igen. Hvis han ved, hvordan du har det, giver det ham en bedre chance for at være der for dig og måske være der som din kæreste.
Uanset hvad du vælger, er det utroligt positivt at have de her følelser for nogle. Alle mennesker prøver på et tidspunkt i deres liv at blive såret, men det er vigtigt ikke at lade sig slå helt ud. Selvom det kan føles som om, at det aldrig bliver bedre, kan der komme en fyr som denne her ekskæreste ind i dit liv og ændre dit liv, så du føler dig mere glad og åben overfor andre mennesker.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og ønsker dig held og lykke.
Med venlig hilsen Signe.