Upraktiske kærlige følelser
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus!
Mit problem er en større følelse i mig. For at starte et sted: jeg tror aldrig, at jeg har været alvorligt forelsket i nogen - og i så fald ikke længerevarende. Til gengæld får jeg lynhurtigt crush på alle mulige forskellige. Når jeg så afviser nogen, fordi jeg kender mig selv og ved, at jeg nok i højere grad er seksuelt tiltrukket frem for følelsesmæssigt, og at jeg derfor hurtigt kan ende med at såre dem, fjerner de sig så selvfølgelig fra mig. Men når det herefter går op for mig, at jeg "mangler" noget/nogen, jeg faktisk fik muligheden for at få, bliver jeg tom og næstefter desperat. Pludselig savner jeg en 2-3 fyre samtidig, som jo selvfølgelig har trukket sig væk fra mig, fordi jeg ikke ønsker noget seriøst, og jeg kan jo ikke have et forhold til alle sammen. Desværre har jeg svært ved at vælge én. Jeg undrer mig jo til tider over, hvad det er i mig, der frastødes af at være tæt knyttet til nogen: Er det mig personligt, der har svært ved at slå mig til ro (også fordi jeg tænker, at jeg er så ung og skal eksperimentere for at finde ud af, hvad jeg engang vil have resten af livet), og at jeg derfor altid vil have et problem med parforhold? Eller har jeg simpelthen bare ikke mødt ham, som er det hele værd, og som er den eneste, jeg vil have? Måske er det en kombination? Og i så fald.. Kan man tackle det på en måde? Det er ikke, fordi jeg går og er uroligt søgende hele tiden, for andre gange er jeg bare så lykkelig over at være fri..
Så opsummeret: Er det mig eller dem, jeg møder, der er problemet i forhold til at kunne have fast kæreste, og hvad kan man gøre ved det?
Det skal nævnes, at jeg har haft fire kærester i løbet af de sidste tre år, og de er allesammen endt, fordi jeg mistede interessen. Til gengæld har jeg meget nemt ved at gå all in for mine venner og familie - dem ender jeg altid med at finde vigtigere end mine kærester.
Kærlig hilsen hende, der mangler fred :)

Svar:
Kære du,
Det lyder til at dine tanker og følelser fylder rigtig meget hos dig. Jeg synes det er rigtig sejt af dig, at du reflekterer over hvorfor det altid synes at ende med at du mister interessen. Nogle gange er det tilfældigheder, der gør at man bare ikke lige møder ham der kan gøre en smask forelsket, men andre gange er det et mønster hos en selv, som skyldes noget andet end fyren. Som du også selv nævner i dit brev, så er det helt tydeligt, at du virkelig kender dig selv godt. Det er en kæmpe styrke generelt i livet og måske særligt når det handler om relationer til andre. Hvis ikke man kender sig selv og sine grænser, så bliver det også svært for andre at lære dig at kende.
Når du skriver, at det kan gå op for dig at du "mangler" nogle, så tænker jeg at det er en helt naturlig følelse, som alle mennesker kender til. Mennesket er et socialt dyr og de fleste af os befinder os bedst i sociale sammenhænge. Det betyder ikke at man ikke er selvstændig og hviler i sig selv, det er bare et behov hos langt de fleste af os, som vi søger at få dækket. Dette behov behøver ikke blive dækket af en kæreste, det kan også dækkes af familie og venner. Det lyder til, at du er god til at søge det sociale fællesskab med andre. Det synes jeg er rigtig godt at høre!
Jeg fornemmer en ambivalens hos dig. På den ene side lyder det til at du ønsker dig at finde den fyr, der kan slå benene væk under dig og som du slet ikke kan undvære og som du ikke kun seksuelt, men også følelsesmæssigt er tiltrukket af. Mange går rundt og leder efter kærligheden og ser det som et af målene i livet at finde en kæreste. Det er helt normalt at have det sådan. På den anden side lyder det også til at du faktisk værdsætter og nyder at have friheden til bare at være dig og bruge tiden præcis som du prioriterer den.
Jeg synes faktisk ikke det lyder til at det hverken er dig eller fyrene der er problemet, men måske derimod tidspunktet i dit liv? Med det mener jeg ikke, at unge piger på 19 som du ikke godt kan være det sted i livet hvor de finder en sød kæreste, som de kan blive rigtig forelsket i og at det kan holde i mange år, måske resten af livet, men derimod, at dit brev afspejler den her ambivalens som jeg tænker kan tyde på at du måske skal tage dig lidt tid til at finde ud af hvad du leder efter i en kæreste og hvad du har brug for. Nyd friheden til at være dig selv, og finde dig selv fuldstændigt, før du begynder at finde en anden.
Jeg tror du kan finde fred, som er det du efterspørger i dit brev, ved at tænke grundigt over hvad der betyder noget for dig. Evt. skrive ned hvilke mål og ambitioner du har for livet. Et kendt ordssprog siger at kærligheden kommer når man mindst venter det. Måske er der noget om at hvis man leder for hårdt, så finder man ham ikke? Det er ikke så velanset at være egoistisk, men jeg synes faktisk godt man kan tillade sig at tænke på sig selv når det kommer til at finde ud af og beslutte hvad man drømmer om. Måske går det op for dig at det du har allermest brug for lige nu er at nyde din familie og venner? Eller måske finder du ud af noget helt andet?
Du kan også prøve at tænke over hvad det var der gjorde at du mistede interessen for dine ekskærester. Var det efter cirka lige lang tid hver gang eller var det forskelligt? Var det noget de sagde/gjorde eller måske noget de ikke sagde/ikke gjorde. Eller var det måske fordi noget manglede? Måske noget helt andet igen. Nogle gange er der jo ikke et svar på hvad der skete siden det gik i opløsning, men det kan også være svar i sig selv at finde ud af det. Så er det måske mere fordi timiningen ikke var så god eller måske var det fordi du endnu har den helt store kærlighed til gode.
Husk, at man ikke kan tvinge kærligheden frem. Når den opstår så er den der og så er det dejligt og værd at vente på! Jeg håber du vil komme til at opleve den der alvorlige forelskelse, du selv beskriver.
De allerbedste hilsner,
Astrid