veninder?s:
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej (:.. jeg har nogle veninder henne på min skole som jeg altid er sammen med. Vi er en slags gruppe, hvor vi skulle forestille alle at være 'bedsteveninder'. Men jeg kan bedst lide en af dem, F. Jeg stoler mere på hende end nogen af de andre, og jeg kan meget bedre lide at være sammen med hende end de andre, jeg føler mig mere.. sikker på en måde. Men der er en anden pige som meget let bliver jaloux når mig og F er sammen. Så nu er F og hende meget sammen, og jeg føler mig lidt udnyttet. Men jeg vil ikke gå imellem dem og være meget sammen med F igen. Inden somemrferien var jeg meget gode veninder med F, og hun sagde at jeg var den bedsteveninde hun havde haft og hun stolede mere på mig end de andre, samtidig var hende pigen som meget let blev jaloux, blevet jaloux, hun ,ente at jeg behanldede hende dårligt, og kun kunne lide F og at jeg var ligeglad med hende og sådan noget. På det tispunkt var jeg blevet.. forelsket i F på en måde.. Men tirsdagen inden sommerferien blev F sur på mig, hun råbte af mig at jeg var ond med den adnen pige, og at jeg trådte på hende og alt muligt, og jeg blev rigtig ked af det, for i lang tid efter var vi slet ikke sammen. Efter ferien, nu, har hun sagt at det nok var forkert af hende, fordi noget af hendes vrede på nogle andre også avr gået ud over mig, og måske var det med hende den anden pige slet ikke så slemt som hun gav udtryk for. hende den anden pige har så nu hun og F er gode veninder sagt at jeg havde behandlet hende som en slave, og F var så blevet forvirret, enten havde jeg virkelig ingen respekt for hende og behandlede hende dårligt, ellers overdrev hun det bare.. Jeg er virkelig bange for at hun bliver sur igen, endnu mere sur og det ødelægger vores venskab helt.. For jeg holder rigtigrigtig meget af hende.. hvad skal jeg gøre??

Svar:
Hej med dig
Det er ganske naturligt, at der i en gruppe er nogle, man bedre kan lide end andre. Det betyder ikke, at man ikke er venner allesammen, der er måske bare en eller to man bedre kan sammen med. I dit tilfælde kan du bedst sammen med F, men derfor er du jo stadig venner med de andre.
Umiddelbart vil jeg mene, at det ville være bedst, hvis både du og den anden pige kunne være sammen med F samtidig nogle gange, og andre gange kan F være sammen med dig eller den anden pige, uden at I bliver jaloux på hinanden. Du kan ikke bestemme, hvem F skal være venner med og hvem hun skal snakke med, og det kan den anden pige heller ikke. Det bestemmer F selv.
Jeg synes, du skal snakke med F og fortælle hende, at du gerne vil have, at hun har tid til både dig og den anden pige, og foreslå at I måske kan være sammen alle tre engang imellem.
Venlig hilsen Jane