Ømt bryst
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej Cyperhus
jeg har haft ondt i mit ene bryst i 3 dage nu. Der er sådan en hård kugle/flade, som gør mega ondt. Jeg kan ikke ligge på maven, og når jeg trykker på det gør det ondt. Jeg har prøvet det før for nogle måneder siden tror jeg i det samme bryst. Jeg kan ikke huske, hvor lang tid det varede, og jeg tænkte at det bare voksede. Men nu er jeg lidt i tvivl, fordi jeg ikke kan huske hvor lang tid det barede sidst, og nu er jeg bange for det er for lang tid. Min mor siger det nok bare vokser. Det tror jeg også, men har bare været lidt i tvivl. Jeg har læst at det venstre bryst normalt er større end højre, og sjovt når er det også højre, så tænker bare at det vokset fordi de skal blive lige store, og fordi jeg at teenager. Men ved det ikke, så hvad tænker i?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret over, hvorfor dit ene bryst gør så ondt. Det lyder heller ikke så rart, at du ikke kan ligge på maven pga. smerten.
Jeg tror, at din mor har ret i, at smerten skyldes, at dit bryst vokser. Ens bryster er først færdigudviklet omkring 20 års alderen, så det er helt almindeligt, hvis de gør ondt over en længere periode med pauser imellem. Brysterne udvikler sig heller ikke altid i helt samme tempo, så derfor kan du også opleve, at det er forskelligt, hvornår de gør ondt. Men det kan være rigtig smertefuldt, når ens bryster vokser, og det er naturligt at bekymre sig over, om det nu også er normalt. Du skriver, at du kan mærke en hård kugle eller flade, som er øm. Det er højst sandsynlig mælkekirtler og bindevæv, som du kan mærke. Brystet består nemlig af mælkekirtler, fedtvæv og bindevæv, og hos nogen piger kan man tydeligere mærke det. Så jeg er ret sikker på, at du ikke har noget at bekymre dig om. Hvis du dog alligevel er lidt bekymret for, om det er noget alvorligt, du kan mærke i dit bryst, så synes jeg at du skal tage en snak med din læge om det. Hvis du synes at det er lidt grænseoverskridende, at en læge skal mærke på dit bryst, så kan du vælge at have din mor med og du kan prøve at se om du kan få en tid hos en kvindelige læge, for at gøre det mere behageligt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille