Tredje hjul
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg har gennem en længere periode følt at jeg er tredje hjul i min vennegruppe. Vi har alle tre gået i klasse sammen i snart 2 år nu. Jeg tænkte overhovedet ikke at der var noget galt, indtil for ca. et år siden hvor jeg lod mærke til at de to altid foretrak at sidde sammen når vi fx. tog bussen sammen og der kun var 2 pladser. Dog var det den eneste ting jeg bed mærke i dengang. Men nu føler jeg så at det er blevet meget værre. Jeg føler mig tit udenfor, da mange af "vores" samtaler egentlig bare er interne jokes de har sammen og kan generelt bare fornemme at de begge foretrækker at være i hinandens selskab fremfor mit. Jeg skriver herind fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Føler at de synes jeg er for kedelig at være sammen med, da jeg før har mistet en veninde af den grund. Jeg hader også selv min personlighed, og har prøvet at ændre den mange gange, synes bare det er svært. Jeg har ikke overvejet at snakke med dem om det, da jeg ikke vil have at de er mere opmærksomme på mig kun pga. medlidenhed.
Har også overvejet at trække mig lidt fra dem, selvom jeg oprigtigt har det godt i deres selskab, når jeg altså ikke er tredje hjul. Men ved ikke om det er det rigtige at gøre?

Svar:
Hej med dig.
Først vil jeg lige sige tak for dit spørgsmål.
At føle sig som tredje hjul i en vennegruppe kan opleves rigtig svært, og jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad der er rigtigt at gøre. Det er helt naturligt at føle sig udenfor, når man oplever, at andre foretrækker hinanden og f.eks. har interne jokes, som man ikke er en del af. Når du har det sådan, giver det god mening, at du overvejer at trække dig lidt fra dem. Samtidig lyder det også til, at det er nogle venner, du nyder at være sammen med, når du ikke føler dig som tredje hjul, og at du derfor bliver i tvivl om hvad du skal gøre.
Jeg vil komme med nogle forslag til hvad du kan gøre
For det første kan du prøve at snakke med dine venner, selvom det er svært. Du skriver, at du ikke vil have, hvis de er ekstra opmærksomme på dig kun pga. medlidenhed. Man kan aldrig vide med sikkerhed hvordan andre reagerer, når man fortæller noget svært, men ofte vil andre gerne vide, hvordan man har det og lytte når man åbner sig op. Nogle gange kan det også styrke et venskab, at man deler de ting, der er svært med hinanden. Du kan overveje hvad du selv ville tænke, hvis der kom en og åbnede sig op over for dig.
Måske dine venner rigtig gerne vil have dig med, og ikke har været opmærksomme på, at du føler dig udenfor, når de finder sammen uden dig. De kan ikke ændre på måden de opfører sig på, hvis du ikke fortæller dem, at der er et problem. Hvis de er gode venner vil de lytte til dig og måske prøve at ændre på noget når I er sammen - ikke kun pga. medlidenhed, men også fordi de gerne vil være dine venner. Ved at spørge dem direkte kan du bedre mærke efter, om det er et venskab, der er bedst at trække sig fra eller holde fast i.
Det er vigtigt at du fortæller det direkte, for det er ikke sikkert at de selv kan regne ud, hvordan du har det med dem. En måde du kan gøre det på, er ved at være sammen med dem hver for sig, og høre hvad de tænker om jeres venskab. Når du har åbnet for emnet, er det måske nemmere at fortælle hvordan du har oplevet det. Ved at være sammen med dem hver for sig, styrker du også dit venskab med dem enkeltvist. Derudover kan det gøre det lettere at være sammen alle tre, så det ikke kun er de to andre, der har noget sammen, men at du også har noget sammen med hver af dem. Måske I kan gøre noget sammen i fritiden. Det kan være lettere at være social og snakke med andre, hvis man får nogle gode oplevelser sammen.
Du skriver også, at du forestiller dig, at de synes du er kedelig at være sammen med, at du hader din personlighed, og at du har prøvet at ændre på dig selv mange gange. Det lyder rigtig svært at have det sådan. Som jeg forstår det, føler du, at du skal lave om på dig selv for de andres skyld. Jeg forstår godt at du gerne vil være på en måde, så dine venner kan lide dig. Samtidig tænker jeg at gode venner vil acceptere en som man er. En ting du kan gøre er at tænke over, hvad der er vigtigt for dig i et venskab. Du kan overveje om det er noget du får, når du er sammen med din vennegruppe i klassen, eller om du måske har du brug for at finde det andre steder.
Uanset om du vælger at snakke med dem eller ej, er det også en god idé, at prøve at få nogle flere andre venner. På den måde er der større sandsynlighed for, at du ikke kommer til at føle dig alene, hvis det ikke lykkes med de to fra din klasse. Du kan f.eks. prøve at finde venner fra andre klasser på din skole eller i fritiden. En måde at få venner på, er at fokusere på noget i har tilfælles. Hvis du f.eks. godt kan lide at spille sport, kan du finde andre med samme interesse. Så vil I helt automatisk have noget at snakke om, og det vil lettere kunne udvikle sig til venskaber. Jeg tror du vil opleve at venskaberne i klassen bliver mindre vigtige, hvis du også har nogle venskaber udenfor klassen.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og har fået nogle idéer til hvad du kan gøre.
De bedste hilsner
Cecilie