Trist

brevkassespørgsmål

Trist

brevkassespørgsmål af
Babara
15 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Jeg har på det sidste været meget trist, hele tiden. jeg har ikke haft nogen appetit og jeg kan ikke rigtig sove om natten, men jeg har ikke så meget energi. det er som om jeg kun kan fungere hvis jeg er sammen med mine venner. Det er både pga. corona osv. men også pga. problemer med en dreng, men mest af alt ved jeg bare ikke hvordan jeg har det. jeg er helt vildt forvirret og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det bedre. jeg har talt med min mor og bedste veninde, men jeg føler mig bare mega ensom på en måde. jeg ved godt det er et svært spørgsmål, men har i nogle tips til hvordan jeg kan få det bedre?

Svar:

Kære Babara

Jeg er rigtig ked af at høre, at du har været meget trist her på det seneste. Det er en rigtig svær tid for mange mennesker lige nu, og hvis man så samtidig oplever nogle andre ting, som gør en ked af det, så er det forståeligt, at man kan føle sig trist og ensom.

Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har forsøgt at tale med din mor og bedsteveninde om det, og mit bedste råd til dig er også at blive ved med at tale med folk om det. Måske særligt med din mor, så I sammen kan mærke efter, hvordan det går, og om det bliver værre eller bedre. Der kan også være andre steder, hvor man kan tale om det. Du er f.eks. også meget velkommen i vores 1-1 chat, hvor du kan tale helt anonymt med vores søde rådgivere. Eller måske det kunne være rart at møde og tale med nogle andre unge på en side som Gruppechat.dk?

Du efterspørger nogle tips til, hvad du kan gøre. Når man i en periode oplever, at man føler sig meget trist, så kommer man også hurtigt til at fokusere på alle de triste eller trælse ting, fordi det er simpelthen sådan vores hjerne fungerer. Den leder ligesom efter beviser på, at det giver god mening, at vi har det, som vi har det. Derfor kan det være en rigtig god idé at prøve at tvinge sig selv til at fokusere mere på de gode ting også. Det kan f.eks. være ved at sige nogle gode ting højt for sig selv, når man står op, eller inden man går i seng. Det kan også være ved at skrive dem ned. For eksempel i en dagbog, hvor man skriver fem gode ting ned hver dag. Og det behøver ikke at være store ting. Det er helt fint at starte i det små såsom "idag skinnede solen mere end den gjorde igår" eller "idag havde jeg min yndlingstrøje på".

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og at det snart bliver lidt lettere at være dig igen. Husk, at du altid er velkommen her!

De bedste hilsner,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål