tvivl om faren
brevkassespørgsmål af
Caroline
13 år
hej bk
jeg tog igår en graviditetstest og den viste positiv. men der er det problem at jeg havde sex med 3 foreskellige samme uge. min menstrution var så blevet forsinket, så jeg tog en test for at være sikker.
jeg ved bare ikke hvem af de tre der er faren. og jeg kan ikke snakke med mine forældre om det, da de så vil ha jeg skal have en abort. men det vil jeg ikke.
venlig hilsen den gravide pige

Svar:
Kære Caroline.
Det lyder til at være en svær situation, du står i. At være gravid og skulle have et barn er en stor omvæltning, der ændrer hele ens liv. Det handler nemlig ikke længere kun om en selv, men om ens barn. Og det kan være rigtig svært, når man stadig kun er en ung person, der nærmest ikke har haft mulighed for kun at tænke på sig selv og gøre det, man selv har lyst til.
Jeg skal selvfølgelig ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men det er vigtigt, at du får talt med nogle om den beslutning, du står overfor. Når man er gravid, skal man have det bekræftet hos lægen. Og gerne så snart man har taget en positiv test. Selvom du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre, kan det være svært at undgå det, da en graviditet ikke kan skjules i særlig lang tid. Derudover har lægen også pligt til at fortælle dine forældre om din graviditet, da du er under 15 år, og det har de for din egen skyld. Så derfor tror jeg, at du skal tage en dyb indånding og ringe til din læge og få bestilt en tid, så du for det første kan få bekræftet din graviditet, og dernæst så I sammen kan snakke om, hvordan du bedst griber situationen an med dine forældre. For jeg kan sagtens forstå, at det er svært at skulle fortælle dem om det her, og måske blive presset til noget, du ikke har lyst til. Men du skal vide, at dine forældre ikke kan tvinge dig til at få en abort, hvis du ikke har lyst til det.
Jeg synes dog stadig at det er vigtigt, at du får talt den her beslutning igennem med nogen, og da du ikke føler, at du kan tale med dine forældre om det, vil jeg anbefale dig at tale med din læge om det. Din læge kan nemlig informere dig om de muligheder du har, bl.a. om abort, selvom du ikke nu tænker, at det er noget, du vil have. Men det er vigtigt at få talt om det, da der er en grænse for, hvornår man kan få en abort, og det skal ske inden uge 12, og herefter skal man søge om tilladelse.
Jeg vil også anbefale dig at kontakte Mødrehjælpen og få talt med en rådgiver om din situation. De ved rigtig meget om at være gravid, og også at være ung gravid, og det kan være rart at tale med nogen, som ved lidt om den situation, man står i. De har både chat og telefon rådgivning. Du finder dem her.  Du er også altid velkommen i vores chat til en anonym samtale med en voksen.
Du skriver også, at du ikke ved hvem der er faren. Hvis du vælger at gennemføre graviditeten og få barnet, så kan man først lave en faderskabstest, når barnet er født.
Jeg håber, at du vil kontakte din læge snarest, og at I sammen finder ud af, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner
Pernille