Uddannelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er lige startet på gymnasiet og kan som sådan godt følge med fagligt men synes sådan set det er røv og nøgler. Tanken om at det her skal være mit liv de næste tre er skræmmende. Jeg ved dog ikke hvad jeg kan hvis jeg dropper ud og min vejleder er sådan cirka ingen hjælp. Jeg kan ikke fysisk holde til fysisk krævende arbejde så får bare af vide min eneste mulighed er stx/hf/hhx/htx men kan det seriøst passe at der ikke er andre muligheder?

Svar:
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Jeg kan forestille mig at det går dig rigtig meget på, og at du måske føler en masse dårlig samvittighed over hvordan du har det - særligt når du, som du skriver, egentlig godt kan følge med i det faglige. Men som du selv skriver, så skal det ikke være røv og nøgler at gå i skole, og det er jo en hel masse tid man bruger der hver eneste dag. Så derfor tænker jeg at det vil være en god idé at se på andre muligheder. Du skriver at du har forstået det sådan at du har begrænsede muligheder i forhold til hvad du kan vælge at gøre i stedet for gymnasiet, og jeg tænker lidt på hvem der har fortalt dig det? For selvom at stx/hf/hhx/htx er alternativer, så er det ikke de eneste muligheder du har. Mon du har prøvet at snakke med en studievejleder? På e-vejledning.dk har du mulighed for at chatte eller ringe med en rådgiver, som har virkelig godt styr på alle de forskellige uddannelsesmuligheder der er, og hvad de indeholder. Rigtig ofte kan man nemlig sammensætte sin uddannelse på en måde som giver mening, fordi det er blevet muligt i højere grad at tilvælge linjer eller fag som interesserer en.
I den forbindelse, så skriver du ikke så meget om hvad der interesserer dig, og jeg tænker at det kan være en god idé at starte der. Se om du kan blive klogere på hvad du gerne vil bruge din tid på, og hvad du ikke vil bruge din tid på. Du skriver nemlig heller ikke hvad der er røv og nøgler ved gymnasiet. Selvom det nogle gange kan være svært at sætte ord på det der er svært, så kan det være en god øvelse i forhold til at blive klogere på sig selv, og på hvad man egentlig synes er svært.
Her til sidst vil jeg også gerne nævne at ting tager tid. Du skriver at du lige er startet, og selvom det hele virker svært lige nu, så kan det godt være at det ændrer sig. Al begyndelse er nemlig svær, og hvis ikke du giver det en chance, så er der heller en chance for at det ikke er røv og nøgler. Så du kan overveje at give det en chance i en periode. Måske endda sætte en tidsramme på, så du f.eks. siger at du bliver og gør et oprigtigt forsøg i 3 måneder, og hvis det stadig er røv og nøgler der, så kan du droppe ud og starte på noget andet.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du kontakter evejledningen. De har meget mere styr på alle de konkrete uddannelser og hvad der kræves for at komme ind.
Kærlige hilsner,
Signe