Ung pige som er meget bange!!
brevkassespørgsmål af
EE
24 år
Hej, Nu kommer min historie. Jeg har aldrig aldrig haft sex. Den 18.februar (sidste måned) hvis jeg FOR FØRSTE GANG finger af min kæreste og han slikkede mig osv dernede. Der er nu gået to uger og jeg har SIDEN DA haft en mærkelig svien dernede, indeni og det klør også meget. Det har været sådan i flere dage nu. Og kan skeden blive “større” eller se mere “åben” ud, efter at have fået finger?? Jeg er så urolig, stresset og bange😣 Jeg blødte lidt på lagenet men der var ikke voldsomt. Når jeg kigger på mig selv dernede, glemmer jeg om den var så “åben” før jeg havde fået finger, fordi den ser mere “løs” og “åben” ud nu., eller er det noget min hjerne bilder sig ind?? Jeg beder jer, please giv mig nogle svar😣😣

Svar:
Kære EE
Jeg kan forstå på dit brev, at du er meget bekymret og bange for, hvad der sker med din skede. Det er helt normalt at have sådanne bekymringer, når man oplever noget nyt og ukendt. Ved første seksuelle kontakt kan skeden godt føles anderledes, og det er også muligt, at der kan være en lille mængde blod. Det er dog usandsynligt, at skeden vil ændre sig så dramatisk efter samleje. Men det er også vigtigt at huske på, at der kan være mange årsager til, at du oplever smerter og kløe i skeden, og det er ikke sikkert, at det har noget at gøre med det seksuelle samvær.
Mine råd:
Hvis du oplever vedvarende eller alvorlige symptomer som kløe, smerter eller irritation i skeden, kan du kontakte din læge for at få den nædvendige hjælp. Lægen vil sandsynligvis undersøge dig og tage prøver for at undersøge om der er tale om en infektion eller en anden underliggende årsag til dine symptomer. Hvis en infektion eller en anden årsag findes, kan lægen starte behandling, som kan omfatte medicin eller creme. Hvis der ikke findes en underliggende årsag, kan lægen stadig hjælpe ved at anbefale lindrende midler eller andre behandlingsmuligheder (fx en gynækolog). Det er dog vigtigt at huske, at det er normalt at opleve symptomer på kløe og smerter i skeden fra tid til anden, uden der behøver være noget galt.
Hvis du ligenu syntes det er for grænseoverskridende at skulle tage kontakt til en læge, kan jeg give dig disse råd med videre:
Hold dig ren og tør i området. Brug kun milde sæber og undgå at bruge produkter med parfume og allergifremkaldende indgredienser. Intimsæbe er bedst.
Undgå at have samleje, indtil symptomerne er væk. Det kan måske forværre problemet og føre til yderligere irritation i området.
Brug ikke for stramtsiddende tøj eller syntetisk undertøj, da det kan øge varmen og fugtigheden i området og føre til flere problemer eller forværring af dine symptomer.
Når du har menstraution så prøv at undgå tamponer, indtil symptomerne er væk, da det måske kan forværre dine symptomer.
Tal med din kæreste om dine problemer, det er vigtigt, at du har en åben og ærlig snak med ham- især når det kommer til det intime i jeres forhold, så han bedre kan tage hensyn til dig og give dig den støtte du har behov for. Det kan selvfølgelig være grænseoverskridende at skulle have sådan en snak med sin kæreste, men det er meget vigtigt at man får kommunikeret sine følelser og bekymringer, og er han en god partner vil han forstå og støtte dig så godt som han kan.
Husk, at det er normalt at føle sig bekymret og usikker efter en seksuel oplevelse, især hvis det er første gang. Men det er vigtigt at du tager ansvar for din egen sundhed og egne behov, og søger den nødvendige hjælp hvis du har behov for det.
Håber mine råd kan give dig lidt ro i maven, og jeg ønsker dig god bedring.
Venlig hilsen Kylie