Være sammen med venner

brevkassespørgsmål

Være sammen med venner

brevkassespørgsmål af
Marc
15 år
Oprettet 6 år 3 uger siden

Hej Cyberhus, Jeg bor i Karise og jeg har et problem med mine sociale ting. Jeg er ikke specielt sammen, sammenlignede med mine kammerater, Er samme ca. 1-2 gange på 2 uger. Det er påskeferie pt. Og jeg har været sammen med en veninde I Næstved, det gik fint, men jeg havde også haft i tankerne om at være sammen med andre næste dag. Spørger så mor om jeg kan være sammen, når jeg kommer hjem, men hun vil overhovdet ikke, have, at jeg er sammen dagen efter, og hun snakker om at det koster mange penge at være ude hele tide og jeg køre mit eget show og vil ikke være sammen med min irriternde lillesøster, som jeg alligvel ikke laver noget med. Vi ender så med at havde et kæmpe skænderi om jeg er egoistisk og jeg køre mit eget liv. Det sjove er jeg er næsten sammem med min familie hele tiden ,selvom jeg gerne vil være sammen med vennerne. Der er heller aldrig nogle hjemme hos mig, men har sunde interesser, spiser sundt og motionere. Hvad kan jeg gøre så vi bliver bedre venner? Og hun bliver mere forstålig?

Svar:

Hej Marc.

Hvor er det rart at høre, at du har sunde interesser, motionerer og spiser sundt.

Jeg opfatter 2 ting i dit spørgsmål:

1. du spørger til, hvordan du kan være mere sammen med dine venner og

2. du spørger til, hvordan du kan få et bedre forhold til din mor.

Du bor et stykke fra din veninde, og din mor synes, det er dyrt med transport. Din veninde kan måske også besøge dig engang imellem, ligesom dine andre venner også kan? Det leder mig hen til spørgsmål 1: hvordan du kan se dine venner lidt mere. Det kan måske også være rart for din familie, at dine venner kommer på besøg, og de kan hilse på dem. Så får du også set dine venner lidt mere, og det behøver jo ikke altid være hos dem. Det ville gøre, at du fik set vennerne lidt mere.

Du er i puberteten, og det er som regel en fase, hvor der er mange humørsvingninger osv. Du er ved at forandre dig,og blandt andet ved at få nye og anderledes interesser. Din mor kan måske have svært ved at forstå, at hendes lille dreng er ved at vokse op og blive til en ung mand. Det kan forældre engang imellem have svært ved. Måske du kan tale med hende om det? Stille og roligt forklare hende, hvad der sker inden i dig. Og at det er svært at få at vide, at du kører dit eget liv, er egoistisk og kører dit eget liv. Hun skal lære at slippe dig, og du skal lære, at der engang imellem i kampens hede bliver sagt nogle hårde ord. Det vil være godt for jer at få snakke om det skænderi, måske er din mor også i virkeligheden ked af det. Hun vil dig gerne, lyder det til. Ellers var hun ikke så ivrig efter at at beholde dig hjemme, tænker jeg. Og måske kan den snak munde ud i, at I sammen laver nogle regler for, hvor meget det er rimeligt at du er hjemme og hvor meget du må være "ude". Det vil løse dit 2. spørgsmål. I øvrigt er det helt almindeligt, at små søskende er irriterende. Derfor kan man jo godt holde af dem alligevel :-) Kan du og din søster ikke finde en fælles aktivitet at give jer til? Spille et spil, Eller se en film sammen engang imellem.

Jeg håber, det løser sig for dig.

Mange hilsner, Vinni

Vinnis billede
Vinni fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål