Vejer jeg alt for meget, eller lidt i overkanten?
brevkassespørgsmål af
Magnus
12 år
Hejsa.
Jeg er en dreng på 12 år, som er 1.85 cm høj og vejer 89 kilo. Som jeg kan se fra google vejer jeg lige lidt i overkanten (ikke særlig meget.)
Ville bare høre hvad i siger til det.
Mvh Magnus
CyberHus er en af de bedste ungdoms hjemmesider, folk kan få hjælp fra.
Sætter meget pris på det <3

Svar:
Hej med dig Magnus
Det lyder for mig som om, at du har været inde og kigge lidt på dit BMI, som er et tal, der kigger på ens vægt, og hvordan den er i forhold til den højde, man har. Man siger, at et normalt BMI typisk ligger mellem 20 og 25, og med de tal du har givet mig, så er dit måske på omkring 26, så på den måde så ja, så er det lidt højere, end det område, man typisk ser og vil kalde et normalt og sundt BMI. Men BMI er ikke alt, og jeg tænker ikke, at et BMI er nok til at sige, om du er sund og rask. Der er nogen med et BMI mellem 20 g 25, som er vildt usunde, og så er der nogen, som ligger over de 25, som er rigtig sunde. For sundhed afhænger af rigtig meget. Så hvis du er bekymret eller i tvivl, om du er sund og rask, så er mit bedste råd til dig at tage en snak med dine forældre og din læge, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om det ville være sundt for din krop, hvis du tabte dig lidt, eller om din krop er sund, rask og stærk præcis, som den er.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Dagmar