Ømme bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Mine bryster gør ret ondt for tiden og jeg er bange for om det er noget alvorligt. Ved godt at unge ikke for kræft i brysterne så tit men er alligevel nervøs for om der er noget galt. Det er ikke hele tiden de er ømme men nogen dage er det meget.

Svar:
Kære du.
Først og fremmest skal jeg beklage mit sene svar! Normalt er svartiden kortere.  Godt at du skriver! Lige præcis i din alder sker der mange ting med kroppen, når man går i puberteten, som det hedder.  Det er helt naturlige forandringer i overgangsperioden fra barn til voksen. Hos vi piger betyder det blandt andet at vores bryster begynder at vokse, vi blir lidt bredere over hofterne og vi får menstruation på et tidspunkt.  Dine bryster er ømme, fordi de er begyndt at udvikle sig og vokse. Det er helt normalt og det holder op igen. Brysterne vokser ofte i lidt forskellig hastighed og i perioder kan det ene bryst se større ud. Men når de er færdigudvokset vil det udjævne sig og de vil være cirka lige store.  Jeg er slet ikke bekymret for at der er noget galt, det lyder som helt naturlig udvikling.
Hvis du alligevel er bekymret, er det også helt ok at bestille en tid hos sin egen læge og få en snak om de ting, der sker med kroppen. Det er vi helt vant til og vil meget gerne tale om.
Håber det var et svar, du kan bruge til noget.
Mange hilsner fra Gerda