I skole igen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg går på B Skole og er ikke glad. Nu er juleferien snart slut og jeg skal i skole igen. Ved ikke hvad jeg skal gøre for at blive glad for at gå i skole! Jeg er bare forkert og passer ikke ind her. De andre mobber ikke men ser mig heller ikke og taler slet ikke med mig. Jeg er så anderledes og det er svært.  Jeg kan ikke tale med min lærer. Har prøvet men hun forstå det ikke. Hvor kan jeg gå hen og få hjælp? Er der nogle på skolen eller et andet sted, som jeg kan tale med og som måske kan hjælpe mig med at komme på efterskole? Bor alene med min far, som heller ikker helt kan forstå hvorfor det er et problem for mig. Håber  I kan hjælpe. Cool I er her og jeg kan skrive til jer.

Svar:
kære Anonym - Først undskyld det sene svar, vi har også været på juleferie.
Hvor er det godt du skriver. Det lyder som om du har det rigtig svært og at din følelse af at være anderledes og udenfor fylder rigtig meget. Alle har brug for at blive set og hørt og for at have én at tale med.
Jeg ved godt at mange tænker mobning  som " at drille gentagende gange " , men ikke at blive talt til kan også være en form for mobning, og kan gøre meget ondt at opleve. Jeg ved at rigtig mange unge oplever det, og det kan være rigtig hårdt at gå i skole hvis man oplever ikke at blive talt til, set eller hørt.
Du har allerede forsøgt at tale med din lærer, men følte dig ikke hjulpet. Du spørger, om der en anden på din skole du kan tale med og som måske kan hjælpe dig med at komme på efterskole. På din skole er der en trivselslærer ansat. Hun hedder Nina Neckelmann og har tlf nr 21 69 37 19. Hendes opgave er at tale med elever der har det svært og jeg tror, du vil kunne mærke, at hun er god til netop det.
Jeg forstår dit ønske om at komme på efterskole, det bliver mange unge glade for. Mon du allerede har talt med din far om det ønske? Hvis din far vil støtte dig i at komme på efterskole kan I finde mere information om både forskellige efterskoler og om hvad det vil koste din far på https://www.efterskole.dk/ . Prisen for at komme på efterskole, afhænger af dine forældres indtægt og på hjemmesiden kan man få hjælp til at lave beregningen. Hvis du har brug for hjælp til at tale med din far om det, kan Nina måske hjælpe dig med det.
Jeg håber, jeg har besvaret dine spørgsmål.
Hvis du stadig har spørgsmål, har Cyperhus chat Middelfart åbent hver tirsdag fra kl 15-18 på https://cyberhus.dk/ung-i . Du kan også få gratis anonym rådgivning på tlf. 88 88 54 54. Her sidder dygtige rådgiver fra Middelfart Kommune på telefonen fra kl 13-22 på hverdage og fra kl 14-22 i weekenden.
Jeg sender dig mine varmeste ønsker om, at du snart kommer til at trives.
Mange hilsner fra brevkassen