Hjælp til mad
brevkassespørgsmål af
Maja
24 år
Hej brevkasse...! Jeg har i 2-3 år gået og været rigtig træt og energiløs, og har fundet ud af at det er fordi jeg har jernmangel (ferritin på 12). Jeg synes det er rigtig hårdt at skulle til at lave hele min måde at spise på om, da jeg også har haft en spiseforstyrrelse i mange år, der har gjort, at der er mange ting jeg ikke spiser/køber længere. Jeg har også prøvet at tage jerntabletter, men de virker ikke hurtigt nok, og jeg får ondt i maven af dem. Jeg er bare rigtig træt af hvordan det hele lige ser ud lige nu, og kan ikke se hvordan jeg skal få mit jernnivuea op igen, så jeg også kan få mere energi. Lige nu studerer jeg, og sidder tit bare henne i skolen, og kigger (snakker minimalt) da jeg ikke har energi til andet, og når jeg kommer hjem, ligger jeg i min seng resten af dagen. Har ikke energi til at lave mad heller, og bor alene... f.eks. i aften fik jeg: en tortillapandekage med 42g leverpostej (meget jern), og en kæmpe skål frosne ærter... spændende mad:::::) Jeg får SU, så har heller ikke råd til at købe mega dyrt mad (og pga. min spiseforstyrrelse, synes jeg det er pinligt at kigge kød i netto -kan ikke forklare det). Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre! Hjælp?!

Svar:
Kære Maja
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå din frustration. Det lyder også som om, der kan være konkurrende årsager til din træthed og energiløshed.
Som du selv beskriver, komplicerer spiseforstyrrelsen også tilstanden. Da jeg ikke ved, i hvilken omfang din egen læge har været indover, hvilke udredninger og behandlinger der er forsøgt, er det svært for mig at komme med konkrete forslag og råd her.
Jeg anbefaler kraftigt, at du opsøger din egen læge med henblik på opfølgning, evt. videreudredning og snak om behandlingsmuligheder.
Venlig hilsen
Læge Bircan