HJÆLP MIG NU!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære cyperhus! HJÆLP MIG! jeg kan ikke klare presset mere! min lillesøster på 15 mobber mig totalt med at jeg er fed og alle griner af mig fordi jeg er fed, og at det er pinligt at følges med mig fordi jeg er fed. jeg er 1.57 høj og vejer 92 kg og jeg vil også gerne tabe mig men det er svært at komme igang eftersom hun mobber mig hver evig eneste dag! jeg lukker mig til sidst inde og æder mig ihjel! jeg er meget sårbar og følsom, hvordan kan jeg sætte hende på plads? jeg bor stadig hjemme. jeg håber jeg får den lejlighed jeg har fået tilbudt som jeg har sagt ja til, så er jeg ihvertfald fri for hende og det glæder jeg mig rigtig meget til fordi så¨bor vi ikke i samme by mere.... min mor gider ikke rigtig sige noget til min søster, så jeg kan bare blive mobbet af hende resten af livet hvis ikke jeg snart får sat hende på plads. det skal lige siges mine 3 storebrødre er også store.. større end mig! og dem mobber hun ikke, men det fordi hun ved at gør hun det så går det ud over hende selv! pliiiis cyperhus, hjælp mig! hvad gør en svag person som mig? hvordan kan man løse sådan et problem? kh ulykkelig pige

Svar:
Hej med dig
Jeg synes ikke du er en svag pige, fordi du har skrevet herind og bedt en voksen om hjælp... og det kræver styrke, så godt gået.
Men lige nu er du presset, fordi din lilleøster mobber dig med din vægt og det er med til at gøre dig sårbar i øjeblikket. Og når du er sårbar, så kan følelsen af andre også griner af en nemt komme snigende og det er ikke en rar følelse at gå rundt med. Jeg synes overhovedet ikke, at du har fortjent den behandling af din søster og jeg har et par ideer til hvad du kan gøre.
Først en lille opmuntring for fremtiden, fordi du skal vide, at piger og drenge omkring 15 år, kan være nogle hårde bananer, fordi de ikke tænker på hvordan andre har det eller hvordan det de siger føles for den anden. Jeg er ret sikker på, at din søster ikke vil mobbe dig hele livet, og at når hun bliver 1-2-3 år ældre, så finder hun ud af, at sådan kan man ikke behandle andre mennesker. Så du behøver ikke at frygte, at hun vil blive ved med det hele livet.
Men det hjælper dig jo ikke lige nu og jeg synes helt sikkert at din lillesøster skal opføre sig ordentligt over for dig og jeg har 4 ideer som jeg synes du skal overveje:
1. Har du fortalt din lillesøster, hvordan du faktisk har det... måske kunne hun vågne op, hvis hun vidste hvor ondt det faktisk gør inden i dig. Måske kunne du få fortalt din lillesøster, at det faktisk ikke altid er lige nemt at være dig. Og at når hun mobber dig, så gør det ondt inden i.
Og at du ikke synes det er den måde at søskende skal være på over for hinanden, men at I egentlig skulle stå sammen og støtte hinanden.
På den måde taler du til hendes følelser og hun får en chance for at vise, at hun kan ændre sig og måske kunne det kunne hjælpe på jeres forhold.
2. Du skriver, at din mor ikke vil snakke med din søster og det synes jeg er ærgeligt, fordi det er faktisk hendes opgave. Men du nævner at du har nogle ældre brødre... kunne det være en ide at snakke med dem om din søster og fortælle hvordan du har det inden i. Måske kunne de hjælpe med at få forklaret hende hvordan man behandler andre mennesker?
3. Du skriver også, at du faktisk er ved at flytte hjemmefra og jeg synes egentlig det lyder som en udemærket ide, fordi det vil give dig lidt ro og en pause fra din søster. Specielt hvis hun ikke vil lave om på den måde hun behandler dig på.
Det er slet ikke unormalt at forholdet til ens søster kan være ret svært i jeres alder og det kan både være hårdt og mærkeligt for jer begge to. Men heldigvis bliver i ældre og så er det faktisk også helt normalt at kærligheden kommer til at fylde mere igen, og at man mere støtter og er der for hinanden.
Så der er ikke noget galt i at være lidt mindre sammen, eller være uenige eller uvenner i en periode.
4. Det sidste synes jeg er ret vigtigt, fordi lige meget hvilken model du vælger eller hvordan det udvikler sig med din søster, så er det vigtigt du ikke står alene med det og står alene med at skulle flytte hjemmefra. Du har brug for en eller flere at kunne snakke med om hvordan du har det og hvad du kan gøre i din hverdag, for at det bliver  nemmere for dig.
Prøv at overvej hvem det kunne være.. en voksen i familien, en storebror, en veninde, en pædagog du kender osv.. der kunne være flere muligheder.
Du er også velkommen i chatten her i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en voksen rådgiver. Her kan du vende forskellige ting og sammen med rådgiveren kan du måske finde flere ideer og muligheder, end dem jeg lige nævner her.
Så kære du.. jeg synes det er fedt, at du reagerer og siger: "Nu må det være nok" og så gør noget ved det. Første skridt er taget og prøv at overveje nogle af de muligheder jeg har skrevet til dig.
Jeg håber alt det bedste for dig.
Venlig hilsen
Erroll