Livet??
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
igennem længere tid har jeg har det dårligt psykisk, så psykisk at jeg til tider flere gange har overvejet selvmord..
desværre på grund af nogle ting her i livet.
det hele startede da jeg var "lille"
min far var alkoholiker, dog passede han sit arbejde, min far gik bort i 2009, hvilket tog hårdt på mig
(allerede der havde jeg overvejet selvmord)
men indtil videre har jeg haft det af helvedes til, føler ingen kan lide mig.
min farmor gik borte her i onsdags, og min kæreste slog op med mig i torsdags efter 9 måneder
så mange ting på så kort tid, jeg er ved at gå helt ned med flaget, og ved seriøst ikke hvornår jeg forlader denne jord..
"livet er som et spil, selvmord er at snyde" ~ men vil jo sådan set heller ikke forlade min mor.. Og søskende
nogen hjælp at hente? Gode råd?
Med venlig hilsen.

Svar:
Kære dig
Det gør mig ondt at høre, det du har været udsat for med din far, farmor og kæreste.
Det lyder til, at du har oplevet nogle rigtig svære ting i løbet af dit liv og især lige her på det sidste.
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du føler, at du er ved at gå helt ned med flaget, det er en helt naturlig måde at reagere på.
Det er rigtig flot af dig at skrive herind, når du har brug for hjælp til at komme videre i dit liv og føle glæde igen.
Det her er det første skridt på vejen til, at du får det godt igen.
Når man oplever nogle meget triste ting i ens liv, påvirker det én både fysisk og psykisk.
Man kan opleve at blive ked af det, mere træt, mere ligeglad med verden og livet, mere usikker og i tvivl om, hvordan man skal komme videre.
Det er helt normalt, at de her ting du har oplevet og været udsat for fylder meget i dig, og er med til at trække dig ned i "et sort hul."
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du føler, at det nemmeste ville være er at give slip på det hele og vælge selvmord.
Men heldigvis lyder det også til, at du godt ved, at selvmord ikke er en god løsning overhovedet.
I stedet kan du se de selvmordstanker, du har haft, som et vendepunkt til, at du gør noget for dig selv, så du kommer op ad det sorte hul igen.
Rigtig mange unge på din alder har prøvet at have selvmordstanker, og derfor er det ikke unaturligt at have det. Det er normalt at få de her tanker, når man bare føler, at alt er imod én.
Det er dog vigtigt, at du tænker over, at selvmord aldrig er en god løsning.
Det er rigtigt, at hvis man tager sit eget liv, så forsvinder alle ens sorger og problemer på én gang.
Dog kommer man heller aldrig til at føle gode ting igen: Man kommer aldrig til at føle glæde, lykke, forelskelse - man kommer aldrig til at smile, at grine igen, have det sjovt eller føle sig elsket.
Derudover mister man også alle de personer, man elsker som sin mor og søskende.
Derfor er der heldigvis mange andre ting man kan gøre, så man får det godt igen!
Først og fremmest synes jeg, at du skal snakke med en voksen, du føler dig tryg ved om, hvordan du går og har det. Det kan være din mor, en lærer eller en anden voksen du kender.
Det hjælper altid at få sat ord på de følelser og tanker man går rundt med, for så føler man ikke længere, at man er alene i verden med det hele.
Hvis du ikke tør at fortælle det direkte til en voksen, kan du også vælge at skrive et brev om, hvordan du har det, og at du gerne vil snakke om det hele.
Jeg er helt sikker på at den voksne tager dig seriøst, og gerne vil hjælpe dig med at snakke om, hvordan du kan få det bedre.
Det er også vigtigt, at du tillader dig selv at være ked af - og viser andre, at du er ked af det. Du har rigtig gode grunde til at være lidt nede.
Nogle gange kan man godt komme til at gemme de her følelser inde, fordi man udadtil vil se hård og sej ud.
Det er bare ikke altid en god ide at skjule sine følelser, fordi man så får det meget dårligt psykisk, fordi alle følelserne hober sig op inde i én.
Jeg ved ikke, om du er god til at skjule overfor andre, hvordan du har det. Du skal ihvertfald bare vide, at det helt sikkert vil hjælpe at åbne sig op over for andre, og vise at man er ked af det.
Du skriver, at du længe har haft det psykisk dårligt.
Det lyder slet ikke rart og må være meget svært for dig.
Har du nogensinde overvejet at snakke med en psykolog?
En psykolog er en professionel voksen, som du kan snakke med alt om.
Psykologen er uddannet i at hjælpe, hvis man har det dårligt psykisk.
Der findes psykologer i de fleste større byer, og på rigtig mange uddannelsessteder findes en psykolog, som er ansat til at snakke med eleverne, hvis de har brug for det.
Du kan evt. spørge på din skole, om der er en psykolog ansat.
Du kan også spørge din mor eller en anden voksen, om de vil hjælpe dig, med at finde en psykolog, du kan snakke med, hvis du har lyst til det.
Hvis du får lyst til at snakke anonymt med en voksen, er du også altid velkommen til at skrive ind på vores chat HER. Her sidder der voksne, der altid er klar på at skrive, om det du har brug for.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du snart begynder at få det godt igen.
Kærlig hilsen Mette