Jeg tror jeg er deprimeret

brevkassespørgsmål

Jeg tror jeg er deprimeret

brevkassespørgsmål af
Mads
15 år
Oprettet 3 måneder 3 uger siden

Jeg er har ikke lyst til at gå i skole fordi jeg ikke føler jeg har rigtige venner. Jeg havde engang en vennegruppe men den gik op og nu er jeg sammen med nogle jeg ikke er sikker på kan lide mig. Alle fra klassen griner når jeg går forbi eller siger jeg lugter. Jeg ved ikke hvad der er galt. Jeg er ikke tilfreds med min egen krop jeg har været i fitness i et år og ser ingen fremskridt, og min pik er kun 4 cm blød 7 cm stiv Jeg er hele tiden liderlig og stirrer på de lækre piger i min klasse men de kigger aldrig tilbage. hvad gør jeg? er jeg "cooked?"

Svar:

Kære Mads

Først og fremmest vil jeg gerne rose dig og sige, hvor meget jeg respekterer, at du deler dine følelser og tanker med os. Det lyder virkelig som om, du går igennem en svær tid lige nu, og det er helt normalt at føle sig overvældet og forvirret i sådanne situationer.

Når venskaber ændrer sig, kan det være en smertefuld oplevelse. Husk, det er ikke din skyld, og det betyder ikke, at der er noget galt med dig som person. Det er normalt at føle sig ensom og usikker i denne situation, men det vil kun vare en periode. Nye venskaber vil med tiden opstå, og tingene vil blive bedre. Du er en fantastisk person, og der er helt sikkert andre derude, der ville være heldige at have dig som ven.

Når det kommer til de negative kommentarer fra dine klassekammerater, vil jeg gerne understrege, at dette er fuldstændig uacceptabelt, og det siger mere om dem end om dig. Du fortjener at blive behandlet med respekt og venlighed, og ingen skal nogensinde føle sig dårligt behandlet på den måde. Du kan evt. overveje at tale med en voksen, du stoler på om dette, så de kan støtte dig og hjælpe med at tackle situationen. Det kan f.eks. være en af dine lærere eller forældre, som du føler dig tryg ved.

Angående kropsbillede, er hver krop forskellige, og det er helt normalt ikke at se de resultater, man forventer, fra fitness-træning med det samme. Det er en rejse, der tager tid og tålmodighed. Jeg opfordrer dig til at fokusere på det, der gør dig glad og sund, i stedet for at bekymre dig for meget om, hvordan andre opfatter din krop. I forhold til seksualitet og tiltrækning, er det også en naturlig del af at vokse op. Det er normalt at være nysgerrig og føle sig tiltrukket af andre, men det er vigtigt at håndtere disse følelser på en sund og respektfuld måde. Hvis du har behov for at tale om disse følelser, kan det være gavnligt at søge rådgivning fra en voksen eller en professionel.

Du er ikke "cooked." Du er en unik person, der gennemgår en udfordrende tid, men du er ikke alene. Der er hjælp og støtte derude, og jeg opfordrer dig til at søge den, hvis du har brug for det. Det kunne være fra dine forældre, eller andre voksne, som du føler dig tryg ved. Du kan også altid skrive, helt anonymt med en af vores rådgivere, via SMS-chat på 25 80 60 60.

Pas på dig selv, og husk, at tingene vil blive bedre. Jeg ønsker dig al det bedste fremover

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål