Kløe
brevkassespørgsmål af
T
22 år
Hej. Jeg er en ung kvinde på 22 som de seneste par måneder har oplevet en kriblende og kløende følelse forskellige steder på kroppen. Det føles som om, der kravler noget på mig, men jeg kan ikke se noget og følelsen fortsætter selvom jeg klør. Det er oftest værst i mellem benene omkring skeden og mellem ballerne, men føler det også andre steder på kroppen af og til. Det bliver værst om aftenen og natten når jeg ligger i min seng og jeg vågner nogle gange fordi det kribler og klør. Kan det være fnat? Eller en anden form for mide? Og hvis det er, hvordan stiller lægen så diagnosen? Jeg er ret flov og synes det er virkelig skamfuldt hvis det er det, for jeg må ærligt indrømme at jeg efter jeg flyttede hjemmefra sidste år ikke har været særlig god til at huske at skifte og vaske sengetøj. Jeg er dog begyndt at vaske det oftere efter jeg har fået mistanke om fnat eller mider, men symptomerne fortsætter alligevel. Vh. T.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Det lyder da irriterende med den kløe og kriblen.
Sådan noget med hud og kløe er lidt svært når man skriver til hinanden. Lidt lettere hvis man kan se din hud.
Du skriver det kribler og klør mest om aftenen og at du spekulerer på om det kan være fnat. Men du skriver også, at man ikke kan se noget på din hud.
Hvis det er fnat kan man som regel se midegange, der fremstår som mindre røde, til tider lidt snoede læsioner, oftest mest tydeligt omkring fingre og håndled. Det vil som regel også være det man som læge kigger efter og sammenholder med det ens patient siger.
Så det virker ikke oplagt at det er fnat. Man kan også have hudkløe af allergi, ved ikke om du har noget af det eller måske har skiftet vaskemiddel, parfume eller lignende der kan drille din hud.
Eller det kan komme hvis man er startet på noget medicin eller lige haft en forkølelse/virusinfektion. Endelig er der også mange gange hvor man ikke helt kan sige hvorfor det klør.
Så jeg kan nok ikke sige præcis hvad det er, men jeg synes ikke der er noget som helst flovt eller skamfuldt over det. Hudkløe er et meget hyppigt problem som vi læger ofte ser.
Men jeg synes godt du kan prøve en allergipille, antihistamin, som du kan købe i håndkøb og måske også noget fed creme. Hvis det ikke hjælper håber jeg du vil tage til din læge.
God bedring med det.
med venlig hilsen Morten