Konflikt

brevkassespørgsmål

Konflikt

brevkassespørgsmål af
Camilla
19 år
Oprettet 2 år 1 dag siden

Jeg er meget konfliktsky når det kommer til noget jeg gør eller gør forkert. Det betyder også at når andre giver udtryk for at noget jeg gør ikke er okay og de prøver at diskutere det med mig så lukker jeg helt ned. Jeg kan slet ikke få mig selv til at svare og begynder at græde selvom de ikke engang er sure. Problemet er at jeg også har svært ved at sige til andre at jeg ikke kan lide noget de gør fordi jeg er bange for at såre deres følelser. Jeg har et par ting jeg gerne vil snakke med min kæreste om men jeg føler ikke jeg kan fordi jeg bare vil få vildt dårlig samvittighed. Jeg føler det kun er mig der er skyld i at vores forhold ikke er perfekt. Jeg har dårligt selvværd og har vænnet mig til ikke at sige noget når mine forældre er sure på mig fordi de alligevel ikke lytter til mig og det bare ender med at det tog længere tid for dem at blive færdige. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig ærligt lidt fortabt.

Svar:

Kære Camilla

Tusind tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for at du skriver herind om dine tanker og følelser, da det er rigtig vigtigt at få sat ord på de ting som er svære.

Du beskriver at du er konfliktsky og at du nemt bliver ked af det og begynder at græde, hvis andre prøver at diskutere med dig eller gerne vil snakke med dig om, at noget ikke er okay.

Jeg er ked af at høre at du har det sådan og jeg kan godt forstå at det er noget som går dig meget på. Derfor vil jeg også gøre alt det jeg kan, for at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Du skriver selv at du har et dårligt selvværd og ud fra det du beskriver, så tænker jeg at du har ret i, at det er tilfældet. Når man har et lavt selvværd, så kommer det nemlig blandt andet  til udtryk ved, at man for eksempel er sårbar overfor kritik, at man har svært ved at sige fra overfor andre eller svært ved at sige til andre hvis der er noget de gør som man ikke bryder sig om eller man ikke er enig i. Kort sagt, så kan det dårlige selvværd gøre, at man nemt føler sig usikker i mange situationer, særligt i situationer hvor der opstår en konflikt eller hvor man på en eller anden måde skal sige fra overfor noget eller nogen.

Dårligt selvværd kan opstå af flere forskellige ting, men en af de ting som har ret stor betydning for ens selvværd, er ens opvækst - og ofte spiller ens relation til ens forældre også en rimelig stor rolle. Hvis man eksempelvis har oplevet, at ens forældre ikke har vist at de elsker en, for den man er, fx hvis de har været meget kritiske eller skældt meget ud, så kan det godt have en negativ indvirkning på ens selvværd - og være med til at gøre, at man får lavt selvværd. Det er naturligvis ikke sikkert, at det er sådan det hænger sammen for dig, men man ser ofte, at det er noget af det som kan have en indvirkning.

Du skriver i dit brev, at du har vænnet dig til ikke at sige noget, når dine forældre er sure på dig, fordi de alligevel ikke lytter. Det giver mig et indtryk af, at der måske godt kan være noget i forhold til dig og dine forældres indbyrdes relation, som godt kunne blive bedre. Dermed ikke sagt, at det er noget som det er din opgave at rette op på, for det synes jeg ikke det er - og du har på ingen måde gjort noget forkert. Jeg bliver ked af at høre, at dine forældre bliver sure på dig og at du har følelsen af at de ikke lytter til dig. Nu ved jeg ikke hvad det er de bliver sure over, men jeg synes ikke det lyder optimalt, at du oplever det som en tilbagevendende ting, at de bliver sure på dig og særligt ikke hvis de skælder dig ud - det må ikke være rart for dig at opleve det og jeg synes faktisk ikke at det er helt i orden, at de gør det, hvis det er det der er tilfældet. For det er netop en af de ting, som kan være med til at give et dårligt selvværd.

Heldigvis er vores selvværd ikke noget som er statisk - det kan godt ændre sig gennem livet og blive bedre eller dårligere, af de ting vi oplever. Derfor er det også rigtig godt at du har skrevet herind og sat ord på dine følelser og frustrationer. Det er nemlig første skridt på vejen til at få det bedre (med dig selv) - og så synes jeg også bare det er virkelig sejt og stærkt af dig, at du er så god til at beskrive på skrift, hvad det er der går dig på og er svært for dig. En idé kunne derfor være, at blive ved med at skrive dine tanker og følelser ned, når der er noget der går dig på, noget du gerne vil sige til nogen, noget du er uenig i eller som du synes er uretfærdigt. Det med at skrive det ned, kan nemlig være med til at gøre, at du bekræfter dig selv i, at det er helt okay, at du føler sådan og at dine følelser og tanker er helt okay og præcis lige så gode som alle andres.

Noget af det som kan være med til at give et bedre selvværd, er at man får nogle oplevelser af succes og af, at man faktisk er helt okay, præcis som man er. Det har også betydning, hvordan man taler til sig selv. Hvis man eksempelvis hele tiden siger til sig selv, at alt hvad der går galt, er ens egen skyld og hele tiden slår sig selv oven i hovedet med, at man ikke er god nok, så bliver man ved med at have den følelse. Jeg ved godt at det er noget som kan være rigtig svært at ændre på og det kræver tid, at ændre den måde at tænke på. Og et eller andet sted, er det jo også fordi at ens selvværd grundlæggende er dårligt, at man har den slags tanker - og selvværdet bliver ved med at være dårligt, så længe man tænker sådan om sig selv. Det kan godt være lidt en negativ spiral. Men du skal vide, at det på ingen måde er din skyld, at dig og din kærestes forhold ikke er perfekt eller at dine forældre bliver sure på dig eller hvis andre giver udtryk for, at noget du gør ikke er okay. Jeg håber at du vil prøve at sige til dig selv, at du er god nok, præcis som du er og at dine følelser og oplevelser er lige så gode og legitime som alle andres.

Jeg tænker at det måske kunne være en god idé for dig at få talt med nogen i den fysiske verden, om hvordan du har det. Det kunne eksempelvis være en psykolog eller en anden form for rådgiver. Det vigtigste er bare, at det er en som kan hjælpe dig yderligere med, hvordan du kan få styrket dit selvværd og hvad du kan gøre for at øve dig på, at få sagt de ting til folk omkring dig, som du gerne vil sige. Hvis du får en tid hos din læge, så kan lægen hjælpe dig videre i forhold til at få et samtaleforløb med en psykolog - men du kan også booke tid hos en psykolog uden om lægen. En anden mulighed er at kontakte Headspace, hvis de har et center i nærheden af hvor du bor. Her kan du også komme til at snakke med en rådgiver. Du kan læse mere om Headspace her.

Jeg håber du kan bruge mit svar og håber du får talt mere med nogen om, hvordan du kan få styrket dit selvværd - det fortjener du i hvert fald!

De bedste hilsner

Freja

Frejas billede
Freja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål