Løjet om alder
brevkassespørgsmål af
Ida
14 år
Hej. Jeg begyndte for ca. 3 måneder siden at skrive med en dreng, som bliver 18 i slutningen af Maj. I starten skrev vi bare for sjov, og jeg sagde at jeg bliver 16 i Juni hvilket er løgn. Jeg bliver først 15 i Oktober.
Vi skriver sammen hele tiden, og vi har også aftalt snart at mødes. Jeg havde aldrig troet det ville blive til noget, og har mega dårlig samvittighed over at have løjet om min alder. Han tror også jeg skal til eksamen osv nu.
Hvis jeg fortæller ham sandheden er jeg sikker på, at han stopper med at skrive med mig eller blokerer mig Pga. Løgnen, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!
Han har jo brugt så meget tid på mig, og hvis vi så mødes tror han jo han mødes med en der er et år ældre? Please hjælp

Svar:
Hej Ida
Tak for dit spørgsmål!
Det lyder dejligt, at du har fundet en, der gør dig glad, så jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret omkring din situation og forholdet til ham.
En svær situation
Åh, jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært. Du har mange tanker og overvejelser omkring dit forhold til ham, og det er kun helt naturligt. Jeg kan godt forstå, hvis du er bekymret for, hvordan han vil reager, hvis han finder ud af, hvor gammel du er.
Det kan være, at han bliver vred, ked af eller måske føler sig snydt, så det er helt forståeligt, hvis du er nervøs for hans reaktion. Jeg kan godt forstå, du har gjort nogle tanker omkring det og hvordan han vil modtage det, men det håber jeg ikke vil afskræmme dig fra at sige til det ham. Du skriver, at I har kendt hinanden i ca. 3 måneder, så jeres venskab/forhold er forholdsvist nyt, så derfor kan det jo være meget spændende og nyt, men det betyder jo ikke, at det gør det nemmere, især ikke, når man er blevet glade for hinanden. Du er helt sikkert ikke den eneste, der har løjet omkring sin alder, men det er selvfølgelig ikke den bedste start på et muligt forhold.
Åbenhed
Det kan være svært at få det sagt, når man ikke ved, hvad konsekvenserne af det kan være for forholdet, så det er helt naturligt, hvis du er lidt usikker på, hvordan du skal gribe det an.
Jeg tror alligvel, at du kommer længst med ærlighed, også selvom det er svært at få det sagt. Det er nok ikke det bedste udgangspunkt for et muligt forhold, hvis man ikke er ærlig, og som du skriver, så har du jo desværre løjet omkring din alder.
Jeg tror, du vil føle en lettelse, hvis du fortalte ham, hvad din rigtige alder er og måske hvorfor du har valgt at lyve omkring det. Du nævner netop, at du har rigtig dårlig samvittighed over, at du har valgt at lyve omkring din alder. Jeg tror, du vil få det bedre, hvis du fortalte ham det, selvom du er nervøs for hans reaktion. Det kan være hårdt at gå rundt med dårlig samvittighed  og samtidigt føler man måske, man skal skjule en masse. Det kan man jo hurtig komme til, så man undgår at blive opdaget i det man har løjet omkring.
En løgn kan hurtigt blive til flere og til sidst kan det være svært at finde rundt i dem. Det kan skabe flere bekymringer for dig, og det gavner hverken dig eller jeres forhold.
Måske er det ikke så slemt?
Jeg forstår godt, hvis du har nogle tanker omkring hans reaktion, hvis du fortæller det. Det er ganske naturligt.
Du skriver, at du er sikker på, at han vil stoppe med at skrive med dig eller blokere dig - de tanker er selvfølgelig ikke rare at have, men på den anden side, så ved du ikke, hvordan han reagere på det?
Måske er han glad for, at du har sagt det til ham, men måske skal han lige vende sig til tanken om du pludselig er blevet et år yngre end du har givet udtryk for. Du har nævnt, at du har sagt, du bliver 16 i juni, men i virkeligheden bliver du først 15 i Oktober.
Der er derfor tale om en forskel på 1 år og 4 måneder,  som selvfølgelig er en forskel, men måske føler han ikke den er så stor?
Hans reaktion?
Det er selvfølgelig svært at sige, hvordan han tager det, men alligevel vil jeg råde dig til at fortælle ham det. Det vil både hjælpe på din dårlige samvittighed, de mange tanker omkring hans reaktion, og i sidste ende også jeres venskab og mulige forhold. Det kan nemlig hurtigt blive et forhold, der er bygget på et grundlag, hvor løgnen fylder for meget - og det er aldrig en god start på et nyt forhold. Du skriver, at I skriver sammen hele tiden? Var det så en mulighed at skrive det til ham, så har du også mulighed for at tænke lidt over, hvordan du vil formuler det. Du kan jo skrive lidt om, hvorfor du valgte det, hvordan du har haft det med og hvad han tænker omkring det? Du kan fortælle det på mange måder, men det er vigtigt, du føler, du er tryg og klar til at sige det. Det kan tage lidt tid, da det kan være lidt svært. Du kan være bange for hans reaktion, at miste jeres forhold eller at han måske bliver vred. Det kan jeg godt forstå, men alligevel vil jeg råde dig til det.
Hvis hans reaktion ikke er god, så synes jeg, du kan være stolt over, du har været ærlig omkring situationen. Det er svært og kræver styrke!
Du er en ung pige, så der vil sikkert være andre drenge, du finder interesseret, hvis det ikke går med ham. Jeg håber, du tager snakken med ham.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsner,
Nikita