Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Hej cyberhus I starten af ​​coronaperioden begyndte min menstruation at ændre sig til at jeg blødte mindre end normalt. Jeg gik fra at have menstruation i 4-6 dage til nu at have den i 2-3 dage, men min menstruation kommer stadig indenfor de 28-33 dage. Mine blødninger er også gået fra at være meget kraftige til at være ekstremt lette og grænsen til pletblødninger (jeg har højst 1 dag med medium blødning og det er på andendagen). Blev endnu mere bekymret efter jeg lige har haft 3 måneder i træk med pletblødning omkring ægløsningen (denne måned var der intet). Jeg er oprigtigt bange for hvad det kan være, men min første tanke var, om det er et resultat af stress og høj angst de sidste 2 år? Jeg blev særligt hårdt ramt sidste år med ekstrem helbredsangst, så jeg næsten ikke kunne genkende mig selv. Jeg kan dog udelukke nogle ting ved at sige, at jeg aldrig har været sammen med nogen, og jeg tager heller ikke p-piller. Fik taget nogle blodprøve sidste år, men der var ikke noget at se på det tidspunkt. Hvad kan det skyldes? Min menstruation har altid fulgt samme mønster i alle år indtil 2020, så bliver angst over hvad årsagen kan være. 😞

Svar:

Kære spørger,

Tak for dit spørgsmål. Dine menstruationer kan godt svinge pga. hormonelle forandringer, som fx. godt kan skyldes stress eller anden psykisk påvirking, fx. din angst. Hvis du har fået medicinsk behandling for angst, så kan denne medicin også nogle gange give lidt blødningsforstyrrelser. Det kan også skyldes at du dyrker meget motion, og vægttab eller vægtøgning kan også føre til ændret cyklus. Kønssygdomme som klamydia kan også nogle gange give pletblødninger, men det er ikke relevant i dit tilfælde. Jeg tænker ikke, at de uregelmæssige menstruationer er tegn på, at der er noget alvorligt galt, særligt ikke fordi du er så ung.  De fleste kvinder oplever i perioder, at deres menstruationer ikke er helt regelmæssige. Hvis du gerne vil have det undersøgt nærmere, kan du bestille en tid hos din egen læge, og din egen læge kan så evt. henvende dig til en gynækolog som kan undersøge dig nærmere.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig lidt, og at du måske endda er blevet beroliget lidt :)

De bedste hilsener,

Eva, læge

EvaRs billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål