min venindes ekskæreste
brevkassespørgsmål af
anonym
16 år
jeg har en tæt veninde(16 ) hvis ekskæreste(18) ikke har håndteret deres brud særlig godt. han har haft truet mad at sige alt muligt lort om hende. han har haft truet med at ligge sag an for at have ødelagt hans fremtide muligheder for at få et rigtigt forhold, han vil fortælle hendes far at hun har taget stoffer ( hvilket hun ikke har), han vil skabe rygter og dele videoer af hende hvor hun er blevet sur på ham ogbillederaf deres samtalaer hvis hun siger dårlige tingom ham, eller sletter hampå facebook.han har også fortalt hende at han har en person der følger hende og holder øje med hvem hun skriver med, som vil sørge for at hun aldrig får en kæreste igen osv. er det ulovlig afpressning, ellerbare dårlig stil?

Svar:
Hej med dig
Lad mig starte med at sige, at det tydeligvis er en rigtig ubehagelig situation for din veninde at stå i. Jeg tænker dog også, at det er rigtig svært for dig, for det er aldrig rart at se nogen, man holder af, stå i sådan en situation. Derfor synes jeg også, at det er mega stort af dig som veninde at søge noget hjælp og vejledning på hendes vegne. Hun er heldig at have dig ved sin side!
Jeg synes, at det lyder meget alvorligt, og det er uden tvivl slet ikke okay, at han gør de her ting, men når det er sagt, så kender jeg desværre ikke reglerne for, hvornår noget er ulovlig afpresning eller ulovligt af andre årsager, og derfor kan jeg ikke give dig et stensikkert svar. Men mit bedste råd til jer, det er, at din veninde skal tale med en voksen om det, som sker. Det kan være hendes forældre, eller en anden voksen, som hun føler sig tryg ved. Så er det måske også lidt nemmere at finde ud af, hvad man lige gør lige nu, og om det ikke kunne være en god idé at tage kontakt til politiet og bede om deres hjælp. I sådanne situationer som dette, hvor man ikke er i akut fare, så kan man enten ringe 114 eller møde op på sin lokale politistation og forklare situation.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig og din veninde lidt på vej. Hvis du eller din veninde har brug for en snak om det, så er I altid velkomne til at kigge forbi vores chat, hvor vores søde rådgivere sidder klar. Jeg sender mange tanker jeres vej, og jeg håber, at det her snart får en ende, så hun ikke skal føle sig presset eller utryg.
De bedste hilsner og varme tanker
Amanda