Problemer med skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg mistede min mødom lidt efter jeg var fyldt 16. Havde ingen problemer med smerter når vi havde sex. Omkring 6 måneder efter fik jeg blærebetændelse og fik pencilen for det. Efter det begyndte sex at gøre virkelig ondt, han kunne ikke engang stikke en finger en smule op uden det gjorde virkelig ondt. Det er over et år siden og kan stadig ikke have sex eller stikke en finger eller noget andet op uden der gør ondt. Har været til gynækolog er par gange, og har fået nogle dilatorer der skulle hjælpe, men der virker bare ikke. Er der nogle der har haft det, og ved hvad man kan gøre, eller hvad der har påfremmet det??

Svar:
Hej
Det er da rigtig ærgeligt for dig at du har smerter.
Du spørger til hvad der kan have fået det til at opstå - umiddelbart lyder det som om du kæder det sammen med din blærebetændelse. Det tænker jeg umiddelbart er et sammentræf, da gener efter en betændelse går over når den er behandlet.
Det er rigtig godt du er blevet henvist til en gynækolog for det er nok der du bliver bedst undersøgt. Hvis behandlingen ikke virker må du høre gynækologen hvad der evt ellers kan gøre.
Jeg har umiddelbart ikke noget bud på hvad det skyldes, det er svært at sige når jeg ikke har undersøgt dig.
Dog tænker jeg par tanker som måske/måske ikke er relvante for dig.
Sex er jo meget andet end mekanik - lyst og følelser fylder meget.
Jeg tænker om du har lyst til din kæreste og jeres samliv og om forholdet er trygt?
Samtidig kan jeg også forestille mig at har du oplevet ofte at have smerter ved samleje så daler lysten og der er angst for det vil gøre ondt.
Begge dele gør at kroppen ikke er parat til at have sex og at du rent fysisk ikke er parat til det ( tørhed i skeden, spændinger mm).
Så for dig kan der måske være tale om at komme ud af en ond spiral.
Igen - jeg kender ikke din situation godt nok til at vide det.
Jeg håber du får god hjælp ved din gynækolog
Mvh