Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 2 uger 5 dage siden

Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg er begyndt at tænke på det med at have en kæreste. Jeg synes det lyder vildt nice, men jeg ved ikke om jeg føler mig klar til at have sex endnu. Jeg ved godt at det jo selvfølgelig ikke er en ting man bare skal men, jeg tror at der er ret mange drenge i min alder som gerne vil have sex med deres kærester. Hvilket selvfølgelig er helt fint og forståeligt, når man er 16 år. Jeg tror bare ikke helt at jeg "tør" få en kæreste fordi jeg er bange for at jeg ikke tør have sex. Jeg ved ikke hvornår man er klar og hvordan det skal føles i maven, og om man godt kan få en kæreste uden at være helt klar til at have sex? Jeg håber i kan hjælpe mig. Vh mig

Svar:

Hej med dig.

Nogle gange støder man ind i en udfordring, som man har brug for et råd omkring. Det kender vi allesammen. Især med forhold og sex kan der bare være så meget, man er i tvivl om. Eller man ikke ved. Eller man ikke ved, hvor man selv står.

Det lyder til at du har gjort dig en masse tanker om, at du ikke ved, om du er klar til sex. Det er en positiv ting, at du mærke efter i dig selv. Det kan faktisk være ret svært for nogle at finde ud af, hvad de selv synes. Der er ikke noget, jeg kan understrege mere end; selvom det virker til at alle andre har sex, så er det aldrig forkert at være i tvivl. Det er vigtigt at kunne mærke sine egne grænser i stedet for blindt at påtage sig andres.

Men det kan også være svært at føle sig anderledes. Hvis man føler, man er den eneste, der ikke er klar. Og hvis man føler, det spænder ben for nogle andre ting. Du beskriver, hvordan du ikke ved, om du vil have en kæreste, fordi du måske ikke er klar til sex. Jeg kan sagtens forstå, at du tænker at de to ting hænger sammen - altså at hvis man bliver kærester skal man have sex. Men faktisk har jeg også lyst til at komme med lidt tanker til, hvis du skulle finde en, du gerne vil være kærester med;

I forhold har man ofte sex. Det er helt naturligt at de to ting kan følges ad, hvis begge parter har det godt med det. Men et forhold behøver ikke at være fyldt med sex, før begge er klar.  Det vil være fuldstændig ligeså naturligt, at tage sig god tid, for der findes mange forskellige måder at være kærester på.

Du kunne helt ærligt kunne fortælle, at du ikke helt ved, om du er klar til at have sex. Hvis det så er meget vigtigt for ham, så kan det være, du kan mærke efter, om du også gerne vil eller om du vil vente på en anden sød fyr? Der findes masser af mennesker der venter med at have sex til de er 18 eller ældre, som et helt bevidst valg. Det er faktisk en ud af fem unge der venter med sex til de er voksne, så der er intet usædvanligt i at vente.

Det er selvfølgelig kun mine tanker og der findes simpelthen så mange andre tanker derude. Så du kan jo sortere i det, du har en god mavefornemmelse med og det, du ikke kan se sig selv i. Forhåbentlig får du så flettet en god løsning sammen til lige netop dig.

De bedste tanker

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål