Spørgsmål angående menstruations problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære Iben og Anette Jeg døjer lidt med forskellige problemer og da jeg ikke finder min læge særlig behjælpelig håber jeg, at I kan give mig et par svar. Ved menstruation har jeg meget kraftig menstruationssmerter. Smerterne starter seks dage før menstruationen begynder. De første to - tre dage har jeg kraftig menstruation og meget voldsomme smerter. Derudover kommer der jævnligt store blodklumper ud, det vil sige flere gange i timen, de første tre døgn.
Jeg har fået undersøgt min hormon balance, som er ganske fin. For et par dage siden fik jeg undersøgt jernmangel og blodsukkeret, som også er perfekt. Mine spørgsmål er: Hvad skyldes det, at jeg oplever menstruationssmerter så mange dage før jeg får menstruation? Hvad skyldes de mange blodklumper? Jeg har efterhånden prøvet en del mod menstruationssmerter, men vil høre om I kan give gode råd til afhjælpelse af smerterne? På forhånd takker jeg for svar. Med venlig hilsen M.

Svar:
Hej M.
Hvor er det godt du skriver og spørger, når du ikke er tilfreds med de svar du ellers har fået. Jeg syntes det er super godt du stiller disse spørgsmål, og jeg tror der er mange piger der undrer sig over det samme.
Der er meget forskel på hvordan kvinder oplever menstruationen og nogle kvinder har flere smerter end andre. Hvorfor det er sådan er ikke så nemt at forklare og der findes forskellige holdninger til hvorfor det er sådan.
Jeg har fundet en side på netdoktor som forklare hvad menstruation er og hvorfor det kan gøre ondt. Prøv at starte med at læse den her.
At du oplever blodklumper skyldes at blodet ligger i skeden i længere tid inden det kommer ud, og derfor størkner det og klumper sammen, det er ikke farligt.
Der er eksisterer mange gode råd omkring menstruationsubehag, hvoraf nogle er mere eller mindre godt videnskabeligt bevist. Følgende kan måske lette ubehag ved menstruation:
Lade være med at drikke koffeinholdige drikke, for eksempel kaffe, te, cola og kakao, mens man har menstruation.
Undgå stress
Slappe af og for eksempel få sin partner eller ven til at give sig massage
Dyrke let motion. Gå fx. en tur
Varme på underlivet eller lænden
Holde sig varm
Drikke noget varmt
Dyrke sex, orgasmer kan hjælpe på menstruationssmerter
Hvis der ikke er noget der hjælper, kan du snakke med din læge om at få nogle smertestillende piller.
Håber det hjalp dig lidt til at få svar på dine spørgsmål.
Venlig hilsen
Anette