Tampon

brevkassespørgsmål

Tampon

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 5 år 1 uge siden

Ved ikke hvilken brevkasse jeg skal skrive det her spørgsmål i, så i kan bare flytte det, hvis det her er helt forkert.

Har helt vildt svært ved at bruge tampon. Har aldrig haft brug for det, for jeg har aldrig blødt særligt meget, når jeg har menstruation, og har været heldig, at det aldrig ramte sammen med ferier, hvor jeg skulle svømme.

Men regner med at jeg snart skal ud at rejse i lang tid, og der kan jeg godt komme til at have brug for det. Derudover har jeg et arbejde lige nu, hvor jeg bevæger mig meget og ikke altid lige kan komme på toilettet og tjekke om mit bind sidder rigtigt, og derfor er jeg rigtig bange for at bløde igennem, selvom jeg ikke bløder så meget.

Så vil egentlig rigtig gerne lære at bruge tampon. Men jeg synes virkelig, at det er svært. Har forsøgt et par gange nu, og jeg synes bare ikke det er særligt rart. Første gang fik jeg den ligesom derop, men det føltes ikke så rart, og jeg tog den ud igen med det samme, for havde ikke lyst til at have den siddende. Har så læst på nettet, at det godt kan føles ubehageligt, hvis den ikke er langt nok oppe, og det tror jeg måske var tilfældet. Brugte også en uden det der indføringshylster til at få den op. Forsøgte så igen i dag med en med det der indføringshylster, og synes faktisk det var virkelig svært at få den til at sidde rigtigt, så jeg kunne få den op, og da det så endelig var ved at lykkes, gik jeg bare helt i panik og havde slet ikke lyst alligevel. Så fik den ikke helt derop. Tog den ud igen med hylsteret hvor den var sådan halvt ude af det. Ved ikke hvorfor, men jeg er mega bange for, at det skal gå galt og den på en måde kommer til at sidde fast. Ved godt at den ikke kan ende andre steder i kroppen og "forsvinde". Men hvad nu hvis snoren fx knækker eller kommer med op eller noget. Kan man så ikke få den ud igen? Er seriøst bange for at det sker, og tror det er derfor jeg ikke kan få mig selv til at stikke den længere op. For ville synes det var det værste i hele verden, hvis jeg skulle til lægen og have den fjernet.
Er også virkelig bange for, at det kommer til at gøre ondt, at tage den ud igen. Den sidste gang jeg forsøgte, var det lidt ubehageligt at tage den ud, selvom jeg ikke engang havde den helt inde. Som om det ligesom var for "tørt". Og det var altså den dag, hvor jeg blødte mest.

Har aldrig haft sex med nogen, så er heller ikke på den måde vant til at have noget deroppe. Og derfor er jeg heller ikke på p-piller og kan vælge at springe menstruationen over. Men kan man godt komme på p-piller uden at have sex med nogen? Og er der mange bivirkninger ved det? Har hørt der er risiko på blodpropper, men hvor stor er den risiko? Der er jo mange der tager dem.

Sorry, ved godt det er virkelig mange spørgsmål, men synes det er så mega pinligt at spørge min mor. Håber i vil svare alligevel.

Svar:

Hej med dig!

Først vil jeg sige, at du skriver til det helt rigtige sted, og vi er vilde med at få spørgsmål, så bare fyr løs :)

Vi er mange piger, som kender til bekymringen for at bløde igennem. Tampon kan være praktisk, når man skal på ferie, eller ud at svømme, men for de fleste tager det noget tid at vænne sig til at bruge dem, og kan være svært i starten.

Hvis man ikke bløder så meget kan det godt være ubehageligt at anvende tampon, fordi den netop kommer til at føles meget tør, og det kan svie lidt, når man sætter den op. Og det er rigtigt, som du skriver, at det er mere ubehageligt, hvis den ikke kommer langt nok op i skeden.

Det er en god ide at starte med de mindste tamponer du kan finde fx OB mini uden indføringshylster eller tampax compak lite eller regular med indføringshylster.

Det kan være lettest at anvende tampon med indføringshylster fordi de ofte glider lettere op. Når man burger dem, skal man sørge for, at hylsteret er helt inde i skeden, før man presser den ud af hylsteret.

Når man bruger en tampon er det vigtigt at slappe af, og for nogle hjælper det "at presse imod" som om, man prøver at presse den ud, når man fører den op. Så kan det gøre mindre ondt.

Du kan anvende samme teknik, når den skal ud igen, og så trække den langsomt ud. Tamponer er testet, så snoren kan holde til meget, og ikke knækker. Hvis det alligevel skulle ske, kan man sætte sig på hug og presse lidt, og så kan man få fat i den med fingrene.

Men det gælder altså om, at blive fortrolig med det og prøve sig lidt frem, som du også allerede gør. Hvis du synes det er meget ubehageligt, skal du nødvendigvis heller ikke presse dig selv for meget.

Angående dine spørgsmål om p-piller:

Man kan sagtens bruge p-piller, selvom man ikke har sex endnu. Det kan nemlig være en fordel hvis man ønsker at udskyde sin menstruation eller springe den over, eller har mange menstruationssmerter

Det er rigtigt, at der er en lille øget risiko for blodpropper, når man tager p-piller. Risikoen er cirka 1 ud af 500.000, så altså sjælden, men derfor anbefales ikke p-piller til piger, der ryger, er overvægtige eller lider af migræne med synsforstyrrelser, da risikoen for blodpropper er større for dem.

Der kan også være andre bivirkninger ved p-piller, fx vægtøgning, ondt i maven, brystspænding og bumser, men det er forskelligt fra person til person, hvordan man reagerer på dem. Mange tager dem uden problemer.

Du kan tale med din læge om p-piller er noget for dig.

Jeg håber, du kunne bruge svaret!

De bedste hilsner

Johanne fra Cyberhus

Johannes billede
Johanne fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål