privatliv
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej jeg er en pige på 11 år mig og min far er lige flyttet sammen med hans kærste og hendes to børn jeg deler værels med pigen før syntes jeg det var sjovt
at lege med hende, men før noget tid siden fik jeg en kærste, jeg elsker ham over alt på jorden, og nu gidder jeg ikke hende mere hun. Hun tror jeg vil lege med dukker, hvad skal jeg sige til hende

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du gerne vil have noget privatliv, eftersom du har fået en kæreste og deler værelse med din fars datter. Alle mennesker har brug for tid alene engang imellem, så det er helt naturligt og normalt, at du også mærker, at du har behov for dette.
Det kan være, du i første omgang skal hive fat i din far og fortælle ham, at du synes, det er lidt træls at bo på værelse sammen. Nu ved jeg ikke, hvor stort jeres hus er, men det kan jo være, der er mulighed for at indrette jer anderledes, så du kan få dit eget rum. Uanset hvad er det i hvert fald fint, hvis du fortæller ham, hvordan du godt kunne tænke dig, det var. På den måde gør du ham nemlig opmærksom på, hvad der skal til for at gøre dig glad. Vær dog opmærksom på, at det ikke er sikkert, at din far og hans kæreste har mulighed for at indrette sig anderledes. Hvis de ikke kan det, kan du tage en snak med din far om, hvordan I får det bedste ud af den nye situation.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det ikke er helt nemt at sige fra over for pigen, som tror, du vil lege med dukker. Husk på, at det er forskelligt, hvornår man holder op med at lege med dukker og andet legetøj, og at det er helt OK, at du ikke længere gider, men at hun også skal have lov til at fortsætte med det. Du kan sige til hende, at du lige har fået en kæreste, og at det har ændret nogle ting som fx at du ikke rigtig gider lege med dukker mere. Forklar hende, at du virkelig synes, det er spændende med den nye kæreste, og at du derfor gerne vil bruge en masse tid på ham. Det er helt normalt, at man får det sådan, når man lige er blevet forelsket. Vær dog opmærksom på, at du ikke skal håne hende med, at hun gerne vil lege med dukker, men at det bare er dig, der ikke lige har lyst til sådan nogle ting lige for tiden.
Jeg håber, I finder ud af det, så I stadig kan have et godt forhold til hinanden derhjemme.
Kh. Matilde