Alene på efterskole
brevkassespørgsmål af
Andrea
15 år
Hej. Jeg har gået i 9. Klasse på en efterskole i snart 3 måneder. Jeg havde glædet mig så meget til at starte på ny, men det er bare ikke gået som forventet. Jeg er kommer i en kontaktgeuppe med masser af problemer, og har det ikke virkelig godt med min roomie. Hun holder mig tit tilbage fra at gå ud, og hun er virkelig jaloux og vil have ting hendes vej. Min klasse er meget god fagligt, men har det ikke så godt med særlig mange. Jeg er virkelig genert, akavet, og har virkelig dårligt selværd så tror med det samme alle hader mig. Jeg prøver virkelig at være social og starte samtaler, men gør bare altid et eller andet forkert. Har snakket med min mor om det, men hun siger bare det nok skal gå... hvad kan jeg dog gøre? Har heller ikke rigtig venner derhjemme...

Svar:
Hej Andrea!
Først mange tak for dit brev. Alene på efterskole det er jo et paradoks, men jeg er overbevist om andre også kender det.
Det lyder rigtig svært, der du står lige nu. Du føler dig akavet, og det kan jeg virklig godt forstå, for du er havnet et sted, hvor du ikke føler dig godt tilpas. Det er meget vigtigt du får talt med en lærer eller anden voksen på efterskolen, du er tryg ved. For selvom det kan tage tid at vende sig til et nyt sted, skal det ikke være så utrygt, som du beskriver. Du beskriver du er kommet på en efterskole med det formål at starte på ny, så er det også vigtigt, at du får den chance.
Det glæder mig du kan tale med din mor, for selvom hun siger, det nok bare skal gå, og du ikke føler du ved, hvad du skal gøre. Så lyder det som om din mor er der for dig. Hun forstår dig bare ikke lige nu, derfor er det så godt du skriver herind. Du skriver du er genert, akavet, og har virkelig dårligt selværd, og tror med det samme alle hader dig. Trods det skriver du, at du prøver at være social og starte samtaler, men at det ofte går i vasken. Det lyder på mig, som du er en pige med mange kompentencer og meget reflekteret i dit sprog. Men du er ikke tryg lige nu, der hvor du er. Og så bliver det akavet og du tænker negativt om dig selv.
Så ergo, det er ikke dig, der noget galt med, men det miljø du er i passer ikke til dig, som det er lige nu. Samtidig får jeg lyst til at sige, som du nok har hørt før, at det er naturligt at mange tanker rumsterer i dig, særligt når du er startet et nyt sted. Men det du beskriver, lyder på mig som noget, der skal gøres noget ved, for det kan blive en ond circel, hvor du efter min mening venter for længe og bliver mere akavet og trist.
Nu opsumerer jeg. Jeg synes du skal tage kontakt med en lærer, vejleder eller anden ansat på efterskolen, en du føler dig tryg ved eller satser på kan hjælpe dig. Det kan være du skal prøve forskellige voksne, de har jo alle forskellige måder at håndtere Jer unge på. Fortæl den unge, det samme som du så reflekteret har skrevet i dit brev. Du fortjener, så meget en sjov og oplevelsesrig efterskole tid.
Jeg ønsker dig held og lykke med at få en efterskole tid, der bliver social og spændende.
Hilsen
Anne-Sophie