Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har haft bøjle i 4 år nu (ganebøjle og aktivator) Min tandlæge har sagt at jeg måske også skal have togskinner, og vil også virkelig gerne. Da jeg ikke er særligt glad for mine tænder. Men hvad hvis hun ikke nævner noget om det næste gang. Kan jeg så godt spørge om det? Jeg har også hørt at der er større risiko for at ens knogle æder af ens tandrod hvis man har haft togskinner. Er det rigtigt? Er der mange der for det? Hvad gør det, og er det farligt?

Svar:
Hej pige 12år,
Tak for dit spørgsmål.
Det er bøjletandlægen, der vurderer hvilken type bøjle du skal have på og i hvor lang tid for, at rette netop din tandstillingsafvigelse. Mange ender med togskinner, så hvis bøjletandlægen mener at det er det der skal til, så skal hun nok nævne det igen.
Det er rigtigt at rodresorptioner (knoglen der spiser tandrødderne) er en almindelig risiko ved bøjlebehandling. Det sker fordi der ved bøjlens kraft rykkes på tændernes naturlige position. For at tænderne kan rykke sig, så kræver det er noget knogle "spises" på den ene side af tænderne og dannes på den anden side af tænderne. Og i denne process kan tandrødderne så også blive "spist" og dermed blive kortere. Bøjletandlægerne kontrollerer det regelmæssigt på røntgenbilleder, og det er ikke noget som forsætter efter bøjlen er taget af. Hvis der mod forventning sker en for stor rodresorption, så vil bøjletandlægen afbryde bøjlebehandlingen da tændernes rødder ellers bliver for korte. Men dette sker kun sjældent.
Grunden til at risikoen er større ved brug af togskinner, er fordi tænderne rykkes med flere kræfter end ved brug af fx. ganebøjle/aktivator.
Rodresorptioner er ikke farlige, og du skal ikke være nervøs for at færdiggøre din bøjlebehandling. Bøjletandlægerne har helt styr på det.
Held og lykke med tænderne, det endelig resultat skal nok blive godt. Jeg håber at du kan bruge mit svar :)
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen