Første gang
brevkassespørgsmål af
Den forvirrede pige
17 år
Hej brevkasse Jeg er en pige på 17 snart 18 og jeg ses med den her fyr som er 20 år. Vi kendt Hinanden i lang tid men her den sidste måned har vi snakket ret meget sammen og vi har også lavet seksuelle ting sammen og vi snakker tit om sex og skriver om det. Skal også snart på p-piller men jeg vil gerne have sex med ham og han vil gerne med mig men selvom jeg gerne vil have sex med ham så er jeg på en måde stadig i tvivil om jeg skal gører det med ham og det er så min første gang hvis ham og mig har sex. Vi er begge enige om at vi bare er venner og der ikke er noget i det vi laver, at det bare er for hyggen. Kan ikke finde ud af i mit eget hoved om jeg skal have sex med ham for jeg vil gerne men er bange for at fortryde det efter og er generelt bare lidt bange? Hilsen den forvirrede pige

Svar:
Kære den forvirrede pige,
Det er rigtig dejligt, at du har en fyr som du ses med. Og det lyder til, at i hygger jer både med at lave seksuelle ting sammen og med at snakke om muligvis at skulle have sex sammen.
Når det kommer til, hvorvidt du har lyst til at din første gang skal være med ham eller ej, så er det bedste råd jeg kan give dig, at lytte efter din egen mavefornemmelse.
Du skriver at i er blevet enige om, at være venner, og hvis i skulle have sex ville det kun være for hyggen. Det kan for nogle være en rar og uformel aftale at have, og gøre at man føler sig mere afslappet omkring den første gang.
Og nogle vil gerne have at de er smaskforelsket i den person, som de har sex med første gang. Det er forskelligt fra person til person, hvad de gerne vil have ud af deres første gang.
Det vigtigste er, at du har lyst til at have sex med ham og at du føler dig tryg ved ham, hvis i ender med at have sex.
Et forslag til at "finde ud af dit eget hovede" kunne også være, at skrive en såkaldt +/- liste, hvor du skriver hvilke positive ting, der kunne være ved at have sex med ham og hvilke mulige negative ting der kunne være. På den måde kan du få visualiseret dine tanker ned på papiret, og gøre det mere håndgribeligt for dig selv ift. hvad du tænker og føler.
Ros til dig fordi at du er ved at starte på p-piller. Det er vigtigt, at undersøge, hvilken præventionsmetode, der virker bedst for en. Husk at p-piller kun beskytter mod graviditet, og ikke seksuelle overførte sygdomme (det beskytter kondomet imod). Det er første skridt på vejen til, at få et sundt og godt sexliv på en ansvarlig måde fremover.
Jeg håber at du har fået lidt hjælp til, hvordan du kan gribe situationen an. Og jeg håber det bedste for dig, og ønsker dig en god første gang (uanset hvornår og med hvem det måtte blive med).
De venligste hilsner,
Louise