Graviditet
brevkassespørgsmål af
Matilda
16 år
Hej, for 4 uger siden havde heg ubeskyttet sex med en dreng, jeg tig en fortrydelsespille efter. Cirka 1-2 uger efter havde jeg ubeskyttet sex igen, og tog så en pille. 1 uge senere, havde jeg ubeskyttet sex med en 3. Jeg tog ik en pille efter det fordi vi ik havde sex i lang tid og jeg ville ike ødelægge min krop mere. Jeg fik også menstruation nogle dage senere, men jeg er stadig bange for jeg er gravid, jeg har bare en mave fornemmelse. Jeg vil bare gerne vide om der muligt at blive gravid også selvom jeg fik min menstruation? Der gik nemlig også kun 17 dage mellem den cyklus, og jeh blødte jo fordi jeg havde taget ti piller inden for samme cyklus. Så derofr tænkte jeg om den “menstruation galde” for at man ik blev gravid?

Svar:
Hej Matilda
Hvis du har haft din menstruation efter at du har haft sex, er der  ekstremt lille risiko for at du kan være gravid.
Fortrydelsespiller er ikke skadelige, men de kan skabe ændringer i cyklus, så din menstruation bliver meget uregelmæssig, og risikoen for at det sker stiger selvfølgelig, hvis du har taget mange fortrydelsespiller indenfor en kort periode.
Jeg tænker ikke du er gravid, men hvis du er i tvivl synes jeg du skal tjekke med en graviditetstest. Så kan du måske finde mere ro.
I forhold til fremtiden, synes jeg du skal tage en snak med din læge om prævention. Fortrydelsespiller er ikke prævention, og de beskytter ikke nært så godt mod graviditet, som eksempelvis Mini piller, p-piller eller kondom. Så tag lige en snak med din læge om hvordan du beskytter dig bedre i fremtiden, så du undgår så meget bekymring.
Mange hilsner Tanja